1 00:00:05,860 --> 00:00:07,270 Beno, arratsalde on. 2 00:00:14,620 --> 00:00:19,960 Arratsalde on guztioi. Jardunaldien azken zatiarekin hasiko gara. 3 00:00:23,320 --> 00:00:29,800 Zentzumenen, pertzepzioen eta kulturaren etorkizuna. Josep de Haro, Bartzelonako 4 00:00:29,800 --> 00:00:32,200 Unibertsitateko 5 00:00:34,480 --> 00:00:39,040 Medikuntzako doktoregoa, Medikuntza eta Otorrinolaringologiako 6 00:00:39,040 --> 00:00:46,900 espezialista da. OER. 7 00:00:48,730 --> 00:00:53,020 Batez ere zentzumen-medikuntzan egiten du lan. Otorrinolaringologiako, 8 00:00:53,021 --> 00:00:58,540 Buruko eta Lepoko Kirurgiako Espainiako Elkarteko kidea da. Espainiako 9 00:00:58,540 --> 00:01:02,680 Zientzia Sentsorialen Elkarteko arduraduna da, PERCEP NETeko 10 00:01:02,680 --> 00:01:04,480 aholkulari zientifikoa. 11 00:01:05,560 --> 00:01:08,860 Gainera, zerbitzuburu ohia da, eta gaur egun Badalonako Udal 12 00:01:08,860 --> 00:01:13,720 Ospitaleko Otorrinolaringologia Zerbitzuan egiten du lan 13 00:01:13,720 --> 00:01:19,870 asistentziala, medikuentzako zeregin pedagogikoarekin osatzen duena. Hainbat 14 00:01:19,870 --> 00:01:25,570 eta hainbat lanen egilea da, esango nuke ikerketa eta argitalpenei 15 00:01:25,570 --> 00:01:30,130 buruz, bai estatukoak bai nazioartekoak. Bona berandu dabil Josep. 16 00:01:30,880 --> 00:01:31,750 Eskerrik asko. 17 00:01:35,140 --> 00:01:39,530 Eskerrik asko. Beno, arratsalde on, eskerrik asko guztioi, eskerrik asko aukera 18 00:01:39,670 --> 00:01:40,720 honengatik, ez. 19 00:01:41,980 --> 00:01:45,280 Izan ere, lehen galdera aurpegira zenbat begiratu da ni bezalako tipo batek egiten duela 20 00:01:45,280 --> 00:01:48,550 horrelako leku batean. Baina, tira, ohituz joan naiz hori dela filtratutako 21 00:01:48,800 --> 00:01:53,830 medikuak. Hori gero Generalitatean gerta zitekeen. Uste 22 00:01:53,830 --> 00:01:54,910 duzue doan zaudela. 23 00:01:57,280 --> 00:02:01,690 Mahaiko mikroa utzi eta mikroarekin jarriko naiz, orain lo egiteko 24 00:02:01,700 --> 00:02:03,070 ordua baita. Ondo ulertzen 25 00:02:09,070 --> 00:02:11,830 duzue hitz egitea tokatzen zaidana. 26 00:02:13,090 --> 00:02:19,150 Azken batean. Nik nahi nukeena da sukaldariak edo sukaldariak zareten guztiok, 27 00:02:19,150 --> 00:02:25,120 ez dakit nola gustatzen zaizuen sukaldariak prest egotea. Uste dut 28 00:02:25,120 --> 00:02:27,850 hau zuentzat egina dagoela, nahiz eta guk antolatu. 29 00:02:27,850 --> 00:02:32,050 Ni zuentzat nago hemen, jakina, gauzak ikasten ari naiz. 30 00:02:32,650 --> 00:02:37,900 Baina zuek zarete ikastetxez ikastetxe, eta egunez egun erabil ditzaten 31 00:02:37,900 --> 00:02:42,610 elementu batzuk ematen saiatuko naiz, egunerokoan zeuen gauzak egin ditzazuen, 32 00:02:43,000 --> 00:02:46,360 zuen sukaldaritzarekin, azken batean, gozatu egingo baitugu. 33 00:02:46,361 --> 00:02:49,960 Guk ere bi aldiz gozatuko dugu, pribilegio hau duzue. Egiten 34 00:02:49,960 --> 00:02:54,340 duzue, kontsumitzen dugu, guk bakarrik kontsumitzen dugu ondo. 35 00:02:55,390 --> 00:02:57,010 Ezer baino lehen, jar gaitezen ondo. 36 00:02:58,450 --> 00:02:59,680 Argi badabil. 37 00:03:02,560 --> 00:03:06,550 Opera urdin minaren gaia ez zen arraroa bakarrik. Gogoratzen dugu 38 00:03:06,550 --> 00:03:06,790 hau. 39 00:03:08,111 --> 00:03:12,370 Behi urdin argi bat dugunean. Eta inor ez da ezertaz kexatzen. 40 00:03:13,660 --> 00:03:18,761 Hau perfektua da. Orduan, ona da behi urdin hori 41 00:03:18,760 --> 00:03:23,530 elikatzea. Ezin zitekeen besterik izan. Udare urdinez. Egoera 42 00:03:23,590 --> 00:03:28,480 bitxi samarra da, eta gaur eguerdian lortu 43 00:03:28,480 --> 00:03:29,260 dugu. 44 00:03:30,280 --> 00:03:32,890 Hau hemen egiten duela esan gabe. 45 00:03:35,080 --> 00:03:39,520 Ni behera jaitsi naiz eta inor ez da kexatu, baina ezta horrela ere. Baina ahoa beteta zeukatena, 46 00:03:39,520 --> 00:03:44,320 noski, baina ezta horrela ere. Hemen daukat. Museoak jarriko du. 47 00:03:45,580 --> 00:03:53,890 Kobre Ada udareak, sagarraren kabreada berriak, sutan jartzen zuela. 48 00:03:54,730 --> 00:04:00,550 Ondo egina Sarrera hau garrantzitsua dela uste dut. Nire lan-esparrutik 49 00:04:01,720 --> 00:04:06,130 esan nahi du gauza arraroa izango dela. 50 00:04:07,390 --> 00:04:11,860 Minaren tenpluan lan egiten dut. Gu ospitaleratzea ez da inor etortzen 51 00:04:11,860 --> 00:04:16,480 nire ospitalera, nire zentrora, tenplura, etorri, entzun, ondo 52 00:04:16,480 --> 00:04:25,000 nago. Bizi beldur da, inor ez. Laster oinazearen tenplua da. Astero ikusten dudanari segundo 53 00:04:25,330 --> 00:04:29,380 bat ematen diot, astegun bakoitzean usaimenaren nahasmenduak eta dastamenaren 54 00:04:29,380 --> 00:04:31,630 nahasmenduak dituen jendea ikusten dut. 55 00:04:32,710 --> 00:04:36,100 Hau da, noizbehinka gertatzen zen gauza bat da. Entzumen-nahasmenduak, orekaren 56 00:04:36,340 --> 00:04:40,360 tonuak edo itunaren nahasmenduak aipatu zizkigun. Asteko egun bakoitzean 57 00:04:40,360 --> 00:04:43,450 imajina ditzakezuen gauzarik arraroenez ari natzaizue. 58 00:04:45,340 --> 00:04:48,640 Beraz, esan nahi du usaimenik gabeko biztanleen ehuneko hirua 59 00:04:48,640 --> 00:04:51,040 bi herritarren artean dagoela, 60 00:04:52,210 --> 00:04:55,840 usaimen-galera maila desberdinik gabe. Katalunian egin genuen 61 00:04:55,840 --> 00:04:59,261 azterlanean biztanleriaren ehuneko hamazazpira iristen da. 62 00:05:01,060 --> 00:05:05,170 Beraz, jendea eta jendea ez dira artatzen ari. Horregatik daukagu 63 00:05:05,170 --> 00:05:07,270 hainbeste jende maila honetan. 64 00:05:09,040 --> 00:05:14,830 Gehiago. Denek ikusi duzue sukaldeko paperak jarri dizkizuetela. 65 00:05:16,000 --> 00:05:21,550 Eta egina dago. Eskatu duelako eman zuen ez dudalako ezer esango. 66 00:05:22,120 --> 00:05:25,180 Daukazunaren flash bat egingo du. Idatzita dago, baina etxerako eginbeharrak dituzu. 67 00:05:25,180 --> 00:05:25,510 68 00:05:26,890 --> 00:05:29,410 Izan ere, hor ere gaizki legoke idatzita daukazuena berriro errepikatzea, 69 00:05:29,411 --> 00:05:33,311 batez ere sukaldaritzaren artean zaudetenentzat, sukaldaritzaren ezagutzan 70 00:05:33,310 --> 00:05:37,600 zaudetenentzat. Irakurtzen ari zaretelako puntu bakoitzean 71 00:05:37,600 --> 00:05:43,870 azalduko duzunaren arabera, Flysch bat izango da. Kolpetik eta 72 00:05:43,870 --> 00:05:46,750 borraz, zer gertatzen da belarria galtzen dudanean kolpeak eta borrak ematen ditudanean zer gertatzen 73 00:05:47,110 --> 00:05:51,760 den ikusmena galtzen duenean, oso logikoa iruditzen baitzaigu. Baina hemengo inork ez du 74 00:05:51,760 --> 00:05:56,230 pentsatu hamar zentzu daudela, ez bost. Has gaitezen hemendik. Eta hiru 75 00:05:56,230 --> 00:06:00,520 aldiz biderkatu daitezke. Hogeita hamar izatera irits gaitezke. Eta hori ere 76 00:06:00,520 --> 00:06:04,120 izan zitekeela, hori hipotesi sorta bat izango zela, lan batzuk, 77 00:06:04,120 --> 00:06:09,280 gero hitz egingo dugun errealitate batzuk, horrek jendeari erantzun ziezaiokeela. 78 00:06:09,280 --> 00:06:10,690 Non zegoen nire atzean. 79 00:06:11,800 --> 00:06:16,510 Extremadurakoa. Zer zioen. Arimak zentzuak ditu. Ba asko sentitzen dut, San 80 00:06:16,510 --> 00:06:21,550 Benediktoren arauaz hitz egin delako eta atzo goizean San Frantziskori buruz hitz 81 00:06:22,170 --> 00:06:28,720 egin zelako. Nik bai, Santa Teresa Jesusena, ez. Eta ezer susmagarririk 82 00:06:28,721 --> 00:06:32,660 ez, inkisizioak bizia erretzeko jazarri baitzioten. Uste 83 00:06:32,661 --> 00:06:36,520 dudanean ez dudala susmo handirik. Gauza hauetaz hitz egiten du, beraz, 84 00:06:36,760 --> 00:06:39,400 zentzumenei buruz hitz egiten denean, lurralde osoa hartzeko, tranparik egiten ez 85 00:06:39,400 --> 00:06:44,530 badugu. Gauza bat da zientziak hori lantzeko gaitasuna izatea, eta bestea da 86 00:06:44,560 --> 00:06:48,910 buruan lan egiteko gaitasuna izatea, ez. Horiek bi istorio desberdin dira. Eta 87 00:06:48,911 --> 00:06:55,390 adimenari esker zientziak gehiago aurreratu du. Nerbio sistemak gidatzen 88 00:06:55,390 --> 00:07:02,470 gaitu. Sartzeko bakarrik. Horrela, baina ikusiko duzue zergatik esaten dudan. Nerbio-sistema 89 00:07:02,471 --> 00:07:04,120 oso konplexua. 90 00:07:05,380 --> 00:07:07,540 Bigarren hormona-sistematik, 91 00:07:09,190 --> 00:07:14,650 hirugarren immunologia-sistematik, eta lau sistematik. Psikoa edo pneumologikoa 92 00:07:14,710 --> 00:07:19,750 nahi baduzue, zer den esango dizuegu. Horrek esan nahi du pastela egiten duzuenean, gisatua 93 00:07:19,750 --> 00:07:24,190 egiten duzuenean, egiten duzuenean, zein den sukaldea. Sistema horiek, gorputzaren 94 00:07:24,190 --> 00:07:29,950 defentsak, gorputzaren erreakzio oso moralak eta nerbio-sistema eta 95 00:07:29,950 --> 00:07:33,430 sare hori guztia lantzen ari zarete. Eta hori Espainiako Estatuan hogeita 96 00:07:33,430 --> 00:07:35,620 hamabost urteko atzerapena duen diziplina da. 97 00:07:37,090 --> 00:07:38,560 Zer da neurotoxikoa? 98 00:07:39,880 --> 00:07:45,100 Endokrinologian gutxienez, lan-unitate bakarra da, Nehork psiko-immunoa 99 00:07:45,520 --> 00:07:50,800 Endokrinologia Estatu Batuetan, Estatu Batuetako buruak, Zuek zoriontzen zaituztet 100 00:07:50,800 --> 00:07:55,480 honetan abantaila handia duzuelako, nola funtzionatzen dugun ikusteko 101 00:07:55,480 --> 00:07:59,890 ikuspegi oso garrantzitsua delako. Hortik zintzilik dago 102 00:07:59,890 --> 00:08:04,270 esan dizkizuedan ardatz horien guztien sentsorialtasuna, eta, beraz, sukaldari gisa, hortik zintzilik, 103 00:08:05,290 --> 00:08:06,730 nik argi eta garbi zintzilikatzen dudan bezala. 104 00:08:08,260 --> 00:08:13,030 Baina sentsualitatea ez da gaur egun bakarrik, entzuten dudanean, ez ditut 105 00:08:13,030 --> 00:08:16,120 bereizten, bereizten, baizik eta pertsonaren immunitatea landuko dut. 106 00:08:17,200 --> 00:08:21,100 Egoera psikologikoa landuko dut, unitate bakarra delako, Ez dago aukerarik 107 00:08:21,100 --> 00:08:27,130 ardatz neurotoxiko immuno endokrinoa logiko hori denean, zati 108 00:08:27,190 --> 00:08:31,150 horietako bat ahuldu egiten da, sistema osoa ahultzen da eta hau 109 00:08:31,150 --> 00:08:34,120 mikroskopia elektronikoaren mailan dago argazkiak lasai, neurona 110 00:08:34,360 --> 00:08:37,781 bat bezala, Ez dizuet hemen jarriko. Neurona bat linfozito neurona-nerbio-sistema 111 00:08:37,780 --> 00:08:42,010 batekin konektatzen ari denez, linfozitoa defentsak eta nola 112 00:08:42,010 --> 00:08:43,210 trukatzen den informazioa. 113 00:08:44,230 --> 00:08:48,910 Hori atzerapena da, informazioa atzeratzea, hau da, aspalditik 114 00:08:48,910 --> 00:08:50,560 ez da oso berria. 115 00:08:53,140 --> 00:08:57,820 Ondo da. Zer gertatzen da? Hemen gauden guztiok. Berezia, sukaldariak zaretenok 116 00:08:57,821 --> 00:09:00,250 leiho sentsoriala duzuen bitartean. 117 00:09:03,610 --> 00:09:07,570 Hau irakur genezakeen dokumentu bat da, zuzendu gabea. Zuzenean dago jarrita. 118 00:09:07,870 --> 00:09:12,130 Egon gaitezke. Saiatzen ari naiz, ez dizuet irakurtzen utziko, honako honetaz konturatzea 119 00:09:12,130 --> 00:09:13,120 besterik ez dut nahi. 120 00:09:14,230 --> 00:09:15,100 Nik horrela irakur dezaket, 121 00:09:16,840 --> 00:09:22,210 horrela irakur baitezaket, edo horrela irakur dezaket, edo ezin dut horrela. 122 00:09:24,880 --> 00:09:28,930 Hau azkenean da ez du zerikusirik, Eraso dute edo irakurri ahal izango 123 00:09:28,930 --> 00:09:29,440 dut ere, Jakina. 124 00:09:32,170 --> 00:09:37,091 Nahi dut. Hitz gutxi dituzte guk zor diogun errealitatea gure leiho sentsorialei 125 00:09:37,090 --> 00:09:43,330 zuzenean lotuta dagoela esateko, eta horrela izan daiteke. 126 00:09:43,330 --> 00:09:43,570 127 00:09:45,071 --> 00:09:49,780 Gutako bakoitzak bere leiho sentsoriala diseinatzen du bizitzan. 128 00:09:50,860 --> 00:09:54,130 Neurri batean, herentzia genetikoa dugulako datorkigu, eta ikusiko 129 00:09:54,130 --> 00:09:58,510 dugu neurri batean egunerokotasunak hartzen duena. Gauzak nola doazen. 130 00:09:58,660 --> 00:10:02,620 Orduan leiho hori erakutsiko dugu, leiho hori hor ondo dago, hori da 131 00:10:02,710 --> 00:10:06,490 nire leihoa, nire leihoa den bezala. Gutako bakoitzak gure leiho 132 00:10:06,490 --> 00:10:09,280 sentsoriala nolakoa den jakin arte. Gaur egun nahi duzuenaren 133 00:10:09,340 --> 00:10:12,820 teoria egin dezakegu, koloreen teoria, entzumenaren teoria, besteengan 134 00:10:12,821 --> 00:10:15,930 gertatzen den bezala dirudielako. Hori guri gertatzen zaigu. 135 00:10:15,941 --> 00:10:18,820 Beraz, gu sukaldean ari zaretenez, zuen leihoa erabiltzen 136 00:10:18,821 --> 00:10:24,010 ari zarete, zuena ez arrautzak edozer egiten ari dena. 137 00:10:24,670 --> 00:10:25,390 Une horretan. 138 00:10:26,530 --> 00:10:30,520 Ados. Hortik kanpo hasi ginen. Hori izango litzateke markoa. 139 00:10:31,630 --> 00:10:36,790 Badira iragazki batzuk zentzumenen bidez gure eguneroko 140 00:10:36,790 --> 00:10:41,290 bizitza laburtzen dutenak. Adibide bat jarriko dizuet, 141 00:10:45,850 --> 00:10:52,990 ez dutela esaten, orri bat daukazuela baizik. Orduan informazio bat da, orri 142 00:10:52,990 --> 00:10:54,730 hau. Imajinatu. 143 00:10:56,380 --> 00:10:57,070 Tiroa. 144 00:10:58,810 --> 00:10:59,470 Zerbait esateagatik. 145 00:11:02,800 --> 00:11:07,060 Eta hori hemen orriaren ehuneko bata izatea, 146 00:11:08,740 --> 00:11:12,880 hau ehuneko bat balitz, han dagoen informazio guztia. 147 00:11:14,860 --> 00:11:17,590 Ez dugu jakingo. Irakurri behar dut, nik irakurri behar dut. 148 00:11:18,610 --> 00:11:22,810 Hau irakurri behar dut. Horrela funtzionatzen du gure garunak. Gure informazioaren 149 00:11:22,810 --> 00:11:27,160 ehuneko laurogeita hemeretzi baztertu egiten da, ehuneko laurogeita hemeretzi. 150 00:11:27,160 --> 00:11:32,320 Izan garuna ez dago atzemateko, baizik eta zentzumenen kudeaketara 151 00:11:32,710 --> 00:11:37,720 eramango gaituzten zenbait emaitza baztertu eta ahalbidetzeko, eta hortik 152 00:11:37,720 --> 00:11:40,060 eratortzen dena, jakina, sentsorialtasuna. 153 00:11:43,080 --> 00:11:46,450 Estimuluen ehuneko laurogeita hemeretzik uko egiten diote gure garunari. 154 00:11:46,450 --> 00:11:51,431 Bigarren iragazkia. Zentzumenak, azken batean, uhinen bidez 155 00:11:51,430 --> 00:11:56,350 eraikitzen dira edo argi-uhinak, Hartza, presio-uhinak edo uhin elektromagnetikoak 156 00:11:56,350 --> 00:12:00,190 dira. Funtsean elektrizitate ordenatua edo anarkikoa 157 00:12:00,191 --> 00:12:00,730 gara. 158 00:12:02,130 --> 00:12:06,760 Pedagogia pixka bat izateko, argi uhinek argia, kaptazioa, 159 00:12:06,760 --> 00:12:11,440 ikusmena, presio uhinak, soinua, ukimena, oreka 160 00:12:12,640 --> 00:12:17,380 eta atomoen arteko molekula arteko truke elektronikoei lotutako 161 00:12:17,441 --> 00:12:23,050 uhin elektromagnetikoak ahalbidetuko dizkigute. Usaimenaz, 162 00:12:23,050 --> 00:12:25,211 dastamenaz eta minaz ari gara. 163 00:12:26,470 --> 00:12:29,110 Aurreikusi genituenak baino zentzu gehiago ateratzen ari dira. 164 00:12:29,410 --> 00:12:30,010 Gehiago aterako dira. 165 00:12:32,321 --> 00:12:33,070 Hirugarren maila. 166 00:12:34,210 --> 00:12:38,860 Gure zentzumenek ezin dute dena harrapatu. Hizlariek hemen esan dituzuen 167 00:12:39,040 --> 00:12:40,900 gauzak gogoratuko dituzue. 168 00:12:41,920 --> 00:12:46,630 Ezin dugu guk ikusi, ezin dugu ikusi ez dugun guztia, existitzen dena ezin 169 00:12:46,630 --> 00:12:51,610 dugu ikusi, zeren eta ez Gure zentzumenen tarte honetan, operatibitate-tarte 170 00:12:51,610 --> 00:12:55,840 hori gure esku dago. Hau da, ultramorearen eta infragorriaren artean ikus 171 00:12:55,840 --> 00:13:03,250 dezaket. Bere artean entzun edo entzun ditzaket soinuak eta soinuak. Ahal dut. Gauza 172 00:13:03,250 --> 00:13:08,440 bera gertatuko da ukimenarekin. Zentzumenek operatibo izaten utziko didaten 173 00:13:08,441 --> 00:13:13,270 tarte bat izango dut. Gainerakoa ez dugu ehizatuko. Gainerakoa existituko ez balitz bezala 174 00:13:13,270 --> 00:13:19,330 izango da, eta existitzen da, baina ez dugu ikusten. Ez dugu irakurtzen, ez dugu ukitzen, ez diegu gustatzen, 175 00:13:19,571 --> 00:13:23,500 parametro fisiologikoak aldatzen baditugu edo hori egiteko aukera emango 176 00:13:23,500 --> 00:13:28,390 digun teknologiarekin laguntzen badiogu izan ezik. Beraz, zentzumenak ez ezik, 177 00:13:28,390 --> 00:13:32,800 bakarrik jotzera behartzen gaituztenak ere badira. 178 00:13:34,210 --> 00:13:37,480 Beraz, eskura dugun errealitatea mugatuz goaz, mugatuz hitz egiten 179 00:13:37,480 --> 00:13:38,020 genuen. 180 00:13:39,850 --> 00:13:45,221 Baina, gainera, gero eta gehiago. Entzun dezakegun zerrenda hori desagertu 181 00:13:45,220 --> 00:13:50,590 egiten da estimulua aldatzen ez denean. Etengabe estimulatzen zaio. 182 00:13:50,620 --> 00:13:55,660 Gure garunak esaten digu desagertu egiten direla. Lehen orduan gozokiak 183 00:13:55,660 --> 00:13:59,710 egin eta kafesne gozokiak egiten dituzten enpresa batera bazoazte, 184 00:13:59,710 --> 00:14:02,800 Feddal Etxetik etzanda geratzen zarete. Poro guztiak ere bai. 185 00:14:03,040 --> 00:14:08,110 Denak egiten du hegan, kafesne usaina du. Baina handik bost minutura 186 00:14:08,110 --> 00:14:13,090 ez duzue jakingo kafesnea egiten dutenik. Soinu konstante bat jarriz gero, 187 00:14:13,360 --> 00:14:17,950 argi konstantea jarriz gero, gure gorputzak garuna deuseztatuko du. Arreta-gune 188 00:14:17,950 --> 00:14:21,700 gisa, pizgarri horrek hori ekarriko du. Beraz, zerrenda ez ezik, 189 00:14:21,710 --> 00:14:25,240 xehetasun horiek guztiak ere hegan doaz. 190 00:14:27,280 --> 00:14:30,970 Horrek guztiak, azken batean, gidatu egiten gaitu, idatzi besterik ez duzue egin. 191 00:14:30,970 --> 00:14:35,290 Hor emozio primarioak sortzen ditugu, hau da, estimuluak, erantzuna. Atzamarra 192 00:14:35,290 --> 00:14:39,250 zulatzen dit, eskua baztertu du. Gero beste emozio batzuk geratzen dira, desberdinak izango 193 00:14:39,250 --> 00:14:43,750 direnak. Emozio horiek hemen ikusten duzuen errealitatea interpretarazten digute. 194 00:14:44,380 --> 00:14:45,640 Norbaitek aurpegi bat zuen, 195 00:14:46,690 --> 00:14:50,710 aurpegi bat dirudi, edo Marteko mendiei dagokie, eta horiek aurpegi bat pentsarazten 196 00:14:50,950 --> 00:14:56,770 digute. Baina, noski, ez dago aurpegirik. Beraz, estimulu eta erantzun hori pixkanaka 197 00:14:56,770 --> 00:14:57,820 sortzen ari da. 198 00:14:58,870 --> 00:15:04,330 Mugen arabera, sentimenduak emozioen gainetik 199 00:15:04,330 --> 00:15:09,430 ezarri ditugu. Nerbio-sistemaren forma landua sortzen da, hau da, 200 00:15:09,440 --> 00:15:14,680 kanpoko estimuluen aurrean posizio jakin batzuk hartzen 201 00:15:14,680 --> 00:15:15,430 hastea. 202 00:15:16,520 --> 00:15:19,600 Izan garunaren hainbat aldetan sortzen diren sentimenduak. 203 00:15:20,710 --> 00:15:24,790 Eta benetan gero eta gehiago konturatzen ari gara gure garuna erresonantzia 204 00:15:24,790 --> 00:15:27,670 magnetiko funtzional bat balego, hau 205 00:15:28,930 --> 00:15:33,490 da, miaketa mota bat, estimulu bat ematen dugunean, ez dela aktibatzen 206 00:15:33,490 --> 00:15:38,170 belarriaren eremua. Edo gaur egun estimulu bisual bat joan zara, garunaren ikuseremuak 207 00:15:38,170 --> 00:15:44,410 atzean aktibatzen gaitu. Garunak, literalki, energiaz eztanda egiten du. Gero, 208 00:15:44,620 --> 00:15:49,330 formula matematiko bat aplikatu behar da estatistika-programa gisa, eta horrek aldea 209 00:15:49,330 --> 00:15:53,500 ateratzen du gehien aktibatzen den eta eremu desberdinak ikusten diren 210 00:15:53,500 --> 00:15:57,280 eremuetan, ez bakarrik lehen uste zirenetan. Beraz, garun osoa da estimuluaren 211 00:15:57,430 --> 00:16:01,930 erreakzioaren mende geratzen dena. 212 00:16:03,070 --> 00:16:10,510 Gehiago. Izan ere, nola komunikatzen gara hori adierazten zenutenean, azaltzen 213 00:16:10,510 --> 00:16:14,260 du, plater bat da edo nolabait modu bat nahi duzuena guk pazientearekin 214 00:16:14,260 --> 00:16:17,920 hitz egin behar dudanean, esaten ari naizen guztia paziente 215 00:16:17,920 --> 00:16:21,790 urduriarekin praktikatu behar dut, Tenplutik ospitale izeneko 216 00:16:21,790 --> 00:16:23,620 minari buruz hitz egiten ari nintzen. 217 00:16:24,730 --> 00:16:28,030 Baina hori egunero gertatzen da kontzientzia dugu ez du esan nahi ez da 218 00:16:28,930 --> 00:16:33,780 trebetasuna gertatzen dira ikasi edo sareak, Estali gai izan fokatzeko. 219 00:16:33,880 --> 00:16:34,390 220 00:16:35,530 --> 00:16:39,640 Komunikatzen gara, baina gehienetan ez egiten dudanagatik 221 00:16:39,640 --> 00:16:40,960 eta orain hitzagatik, 222 00:16:42,100 --> 00:16:45,400 hitz bat izan ezik. Orain egiten ari naizen hau komunikazioaren 223 00:16:45,400 --> 00:16:50,500 ehuneko zazpi da, ehuneko zazpi. Beraz, azaltzen duenean platoa 224 00:16:50,500 --> 00:16:54,520 dela, mahaikide bati. Astakeria. 225 00:16:56,440 --> 00:17:00,610 Ba beste ehuneko laurogeita hamahiruan azalduko nuke. Zer da irudia, 226 00:17:00,610 --> 00:17:06,850 tonua, jarrera. Pila, gu zentzumenak. Hitzak oso gutxi konbentzitzen 227 00:17:06,850 --> 00:17:10,990 du. Konbentzitzen zintuztedana nik egiten dudana da, ahuntz bat bezala 228 00:17:10,990 --> 00:17:15,821 nago, zentzuduna naiz edo txorakeriak esaten ari naiz. Koherenteak dira. Baina, 229 00:17:15,820 --> 00:17:20,740 noski, ez duzu hitzagatik egiten. Edo irudia zentratzen ari da, batez ere hizkuntzaren 230 00:17:20,740 --> 00:17:23,350 ehuneko berrogeita hamar baino gehiagori dagokiona. 231 00:17:26,740 --> 00:17:27,400 Baina gehiago daude. 232 00:17:28,810 --> 00:17:34,180 Gero eta gehiago mugatzen gaitu errealitatean. Mundu guztiak ez du 233 00:17:34,690 --> 00:17:39,790 hizkuntza-nagusitasun bera. Hori ziurtatzeke dago oraindik, nahiz 234 00:17:39,790 --> 00:17:43,000 eta azterlanak egon, egiten ari baitira eta arlo militarrean 235 00:17:43,000 --> 00:17:47,410 sortu baitzen, baina dagoeneko egiten dira, dagoeneko egiten 236 00:17:47,410 --> 00:17:51,040 dira horri buruzko ikastaroak, eta horiek dira gutako batzuentzako 237 00:17:51,040 --> 00:17:55,930 pertzepzio-bideak. Ikusmenak menperatzen gaitu, beste batzuk, 238 00:17:55,930 --> 00:18:00,670 entzumenak, beste batzuk, ukimenak, beste batzuk, sentsazioak, beste batzuk, usaimenak, eta 239 00:18:01,090 --> 00:18:07,000 horrek esan nahi du nik norbaitekin hitz egiten dudanean, beste bisualak eta ni hitzezkoa 240 00:18:07,000 --> 00:18:08,800 banaiz, gutxi ulertuko dugula elkar. 241 00:18:10,660 --> 00:18:14,560 Nik ez baitiet kasurik egiten zaintzen ari naizen keinuei, eta bestea keinu 242 00:18:14,560 --> 00:18:18,820 horiei erreparatzen ari baitzara. Gauzak azaltzen dizkioten aditzak aurkitzen 243 00:18:18,820 --> 00:18:21,701 saiatzen naizenez, besteari piperra axola zaio. Beste adibide 244 00:18:21,700 --> 00:18:28,600 bat da hemen. Bai. Pradoko Museora gaizki bazoaz eta eman edo ez. Hemen ikusiko dugu 245 00:18:28,600 --> 00:18:33,610 Donostiako Kontxa ez. Kanpora ateratzen naiz, eta nagusi bat ateratzen 246 00:18:33,610 --> 00:18:36,881 da zuengandik, bisuala dena, entzumena gailentzen da eta erabat irteten 247 00:18:36,881 --> 00:18:40,570 dira. Sentipen-tesikoak itzularazten gaituzuenok Eta Cos azaltzen digute Dira batzuk 248 00:18:40,570 --> 00:18:45,250 ikusi dituztela. Hau kolore leherketa bat da. Inoiz ez hobeto esanda hemen daukazuen 249 00:18:45,250 --> 00:18:51,640 egunarekin. Eta beste batzuk dira. Eta hau Ezohiko sinfonia da. Eta honek 250 00:18:51,641 --> 00:18:54,910 oilo-larrua jartzen dizu. Errealitate bera aldatu egin da, modu 251 00:18:54,910 --> 00:18:59,170 desberdinean interpretatu da. Eta hala ere, gauza bera bada. 252 00:19:00,460 --> 00:19:05,200 Hizkuntzak, elkarri lotuta daudenean, oztopo batzuk sortzen ditu. Olatuak hautsi du. 253 00:19:09,790 --> 00:19:14,950 Kontzientearen mundua dugu, kontrolagarria dena izugarri interesatzen zaigu, gorrotoa 254 00:19:14,950 --> 00:19:19,180 diogu, kontrolatzen dut, dena ondo zaintzen du. Izan ere, kontzientearen mundua, 255 00:19:19,180 --> 00:19:23,050 kontrol hegaztiaren mundua, dugun gutxienekoa da gure burmuinen 256 00:19:23,050 --> 00:19:26,770 ehuneko bat gure sentsorialtasuna kudeatzeko benetan geratzen 257 00:19:26,980 --> 00:19:32,470 zaigun bakarra bada. Zer gertatzen da horrela ez balitz? Hor eserita zaudeten guztiok, 258 00:19:32,470 --> 00:19:36,340 zuzen nagoenak eroen erregistroa izan beharko luke. Estutu galtzontziloak 259 00:19:36,340 --> 00:19:41,320 eroen gizonekin, eta estutu betaurrekoetako zintzilikariek daramazuen 260 00:19:41,320 --> 00:19:46,300 bularretakoa, alkandora izerditua edo hanketakoak baino handiagoa ez 261 00:19:46,300 --> 00:19:50,170 dena, jantzita dauden bezala. Horrek guztiak burmuinean sartuta egon beharko 262 00:19:50,170 --> 00:19:54,470 luke. Baita baztertu ere. Beraz, irteteko beharra. 263 00:19:56,800 --> 00:20:01,240 Zenbat geratzen zaidan, hemen izan dudalako. Zenbat eta bost minutu astakeria baino 264 00:20:01,240 --> 00:20:05,170 gutxiago. Ongi. Kontzientzia kontzientzian oso motz geratuko naiz 265 00:20:05,170 --> 00:20:08,770 hemen. Gero gehiago ordaindu beharko dut, baina, beno, hemen uzten banauzue, 266 00:20:08,770 --> 00:20:13,360 gure barrua zuzenduko duten kontzientzia eta kontzientzia duzue. Adibide 267 00:20:13,360 --> 00:20:16,600 bat jarriko dugu gero. Zureak ehuneko hogeiko aukerak 268 00:20:16,600 --> 00:20:21,281 ditu. Beraz, begira nola mugatzen gaituzten gure pertzepzioak, 269 00:20:21,280 --> 00:20:25,900 ikusten dituzten sentsazioak. Arreta jarraituak, selektiboak eta banatuak 270 00:20:25,900 --> 00:20:32,890 arreta jartzen dugunean esan nahi du. Hau ez da txiste bat. Hau mugikorra da, esku 271 00:20:32,891 --> 00:20:37,300 libreek erabiltzen duten lehen mugikorra, noski, ez zegoelako eta lan egin behar zuelako eta gauzak 272 00:20:37,300 --> 00:20:41,440 apuntatu behar zituelako. Goma bat sartu zitzaigun eta akabo praktika. 273 00:20:41,770 --> 00:20:46,480 Adi egoteko. Egon, erantzun bat eman, zerbait aurkitu, 274 00:20:46,480 --> 00:20:48,070 irtenbide bat aurkitu. 275 00:20:50,440 --> 00:20:56,470 Kronobiosentsorialtasuna dugu, eta horrek esan nahi du eguneko ordu bakoitza gure sistema 276 00:20:56,470 --> 00:20:59,320 sentsorialera aldatzen dela blokeen arabera. 277 00:21:00,850 --> 00:21:04,000 Beraz, goizeko seietan patata frijituak jan. Ez dizuet gaur arratsaldean 278 00:21:04,000 --> 00:21:07,810 omenduko zaituztedana. Eta horrela nahi duzun Philando egin dezakezue. Eta 279 00:21:07,810 --> 00:21:11,200 hori da arrantzan ibiltzeak duen garrantzia, nola aplikatu. Aldez aurretik ezagutu 280 00:21:11,230 --> 00:21:13,210 behar da. Orduan, zer egin dezaket. 281 00:21:14,740 --> 00:21:18,970 Oroitzapenak eta proiektuak kudeatzen dituen memoria. 282 00:21:20,650 --> 00:21:24,550 Memoria horrek baztertu egiten du Orain arte esan dizuedan guztia gorde egiten du 283 00:21:24,550 --> 00:21:30,490 eta gero berriro kudeatzen dugu Eta memoriatik beherantz itzul gaitezke eta oroimenetik 284 00:21:30,490 --> 00:21:33,910 ditugun sentsazio guztiak ukitu ditzakegu Eta nik begirada triste bat 285 00:21:33,910 --> 00:21:38,950 egin dezaket. Ezin naiz egon zuek egiten duzuenagatik, zerbait gogoratzen ari 286 00:21:38,950 --> 00:21:42,550 naizelako eta mundu horretatik aldendu nauelako. 287 00:21:45,940 --> 00:21:49,960 Errealitatea mugatzen diguten beste faktore batzuk iragazkiak dira, errealitatearekin 288 00:21:50,260 --> 00:21:53,290 dugun harremana filo genetiko batean iragazten dute, antoje etniko batean, 289 00:21:53,410 --> 00:21:56,860 etnikoak hartzen ditu, soziojuridikoa, eta abar. Horrek esan nahi du zeru genetikoak 290 00:21:56,870 --> 00:22:00,760 gauza oso erraz bat baino ez digula adierazten, ondo emateko teoriaren 291 00:22:00,760 --> 00:22:04,030 arabera, teorietan gaudela gogora dezagun. Sorkuntzak nahi duzuena 292 00:22:04,030 --> 00:22:07,770 administratzen du. Darwinen teoriaren arabera, gu prozesu 293 00:22:07,780 --> 00:22:09,580 oso baten emaitza izango ginateke. 294 00:22:10,720 --> 00:22:16,120 Ongi. Hau arrastaka eramango dugu. Seguruenik tximinoetatik gatoz. 295 00:22:16,120 --> 00:22:20,080 Badirudi ez bazaitugu arrastaka eramaten gure eboluzio-historian, 296 00:22:20,080 --> 00:22:24,030 arrastaka daramagula gure izatearen zatia, nola osatzen garen amaren 297 00:22:24,040 --> 00:22:28,990 begien bistakoa. Haurdunaldiaren lehen unetik gizakia bera heztea dela 298 00:22:28,990 --> 00:22:32,920 pentsatzea, baina izaki bizidun guztiak hezitzaileak dira, hezi eta hezi 299 00:22:32,920 --> 00:22:34,420 egin daitezke. 300 00:22:35,560 --> 00:22:40,240 Hori gero eta gehiago inplementatuko da egunerokotasunean. Guk ez ditugu hainbeste urte 301 00:22:40,240 --> 00:22:43,750 eta ez ditugu hainbeste urte, bederatzi hilabete. Gure haurdunaldian gertatu 302 00:22:43,750 --> 00:22:47,920 dena. Garatu diren zentzumen guztiak hezitzaileak edo desioak dira. 303 00:22:49,120 --> 00:22:51,700 Eta dagoeneko badugu esperientzia zientifiko bat, erakusten duena, 304 00:22:51,910 --> 00:22:56,381 lasai asko, nola hitz egin dezakedan nire semearekin sabelean. Eta, beraz, 305 00:22:56,680 --> 00:23:02,951 hezkuntzarako uneak ezartzea alderdi sozio-genikoari, hau da, aterako naizen 306 00:23:02,950 --> 00:23:07,360 giroari, alderdi sozialari, gizarteari, eroriko naizen tokiari, 307 00:23:07,360 --> 00:23:11,620 eta, beraz, alderdi geografikoa modelatuko dit, hau da, lurrean egotea 308 00:23:11,620 --> 00:23:14,320 eta ez Marten egotea gauza bera. Horrek orain ez gaitu kezkatzen, baina 309 00:23:14,320 --> 00:23:17,531 urte batzuk barru Marten egingo duten jendeak, oro har, beste mota bateko pertsona 310 00:23:17,530 --> 00:23:22,420 eta zentzumen-iragazketa sortuko du. Eta, azkenik, gaur egungo ikerketa 311 00:23:22,420 --> 00:23:24,941 batzuk Ipar Amerikatik eramaten dira, Kaliforniatik, Bestela ez 312 00:23:24,940 --> 00:23:29,620 nago oker. Hori da ahal genuena. Kosmo astrobiologiko moduko bat, hitz 313 00:23:29,620 --> 00:23:33,730 arraro bat da, non frogatzen ari den hori egia izango 314 00:23:33,790 --> 00:23:38,501 den, ez. Oraingoz, eguzki-sistemaren mendeko dokumentuak aurkezten 315 00:23:38,500 --> 00:23:38,860 dira. 316 00:23:40,090 --> 00:23:43,780 Hau da, zuzenean, gure geneen eta abarren eragin zuzena 317 00:23:43,780 --> 00:23:47,680 badugu. Jarduteko modu bat dago. Beraz, egongo ginateke Ez da astrologia, 318 00:23:47,680 --> 00:23:49,810 zaintza, ez astronomia. 319 00:23:52,240 --> 00:23:56,260 Feltro gehiago. Izaeraren izaera, nortasuna. Konturatzerako, 320 00:23:56,260 --> 00:23:59,530 batzuk etorriko zinatekete Laurogei, esaten zenuen esoterismo 321 00:24:00,070 --> 00:24:04,300 huts hau fikzio hutsa da gai honen aldean. Kroaziarraren 322 00:24:04,300 --> 00:24:08,260 izaera, nortasuna. Hemen duzue kolorerik preziatuena, Europan gehien estimatzen 323 00:24:08,260 --> 00:24:12,370 diren hiru koloreak, Europan gutxien estimatzen direnak. 324 00:24:13,840 --> 00:24:17,080 Europan. Hori ez da mundu mailako ikerketa, Europa mailako ikerketa baizik. 325 00:24:18,850 --> 00:24:22,510 Horrek pentsarazten digu izaera pertsonalaren ondorioz kolore bat edo 326 00:24:22,510 --> 00:24:26,890 bestea aukeratuko genukeela esaten ari naizen guztiaren arabera. Hau 327 00:24:26,891 --> 00:24:30,670 da, hamasei zenbakia jositako zenbakiekin metatzen da, dugun 328 00:24:32,320 --> 00:24:35,410 jarrera emanez. Horrek, jakina, orain arte eraman dugun guztia 329 00:24:35,410 --> 00:24:40,030 sortuko du, jarrera bat sortuko du. Honek gugan egingo duen 330 00:24:40,030 --> 00:24:40,751 aldaketa. 331 00:24:42,310 --> 00:24:45,010 Hori gertatuko da eta aldatu egingo da adinean aurrera egin ahala. 332 00:24:46,360 --> 00:24:49,030 Nire ospitalean ehun urtetik gorako jendea operatzen dugu. 333 00:24:50,050 --> 00:24:54,821 Norbaitek hilko zela uste bazuen eta laster asko sentitzen badut, ez dago hemen 334 00:24:54,820 --> 00:24:56,020 zergak ordaintzeko. 335 00:24:57,520 --> 00:25:00,940 Ez pentsa hain azkar hilko garenik, are gutxiago. 336 00:25:03,730 --> 00:25:06,880 Eta hau gero finalerako utzi, bestela konturatuko zineten zatirik garrantzitsuena 337 00:25:06,881 --> 00:25:10,810 izango litzateke eta. Gero zentzu guztiek batera nola funtzionatzen duten azalduko 338 00:25:10,810 --> 00:25:11,110 dut. 339 00:25:12,460 --> 00:25:16,540 Izan bedi benetan ekintza-mailak erabili diren zeharkakotasuna, multimodalitatea, 340 00:25:16,540 --> 00:25:20,770 bi mota sortuko dituena: errealitatearen unibertsoa eta errealitatearen 341 00:25:20,770 --> 00:25:25,600 mundua. Eta hori nola manipulatu dezakegun. Hemen egongo naiz, atzetik 342 00:25:25,600 --> 00:25:29,770 datorren jendearekin errespetuz jokatzeko. Baina gero, nahi baduzue eta hemen uzten 343 00:25:29,770 --> 00:25:31,690 bazaitut, akabo, amaitu ez badut ere.