WEBVTT 1 00:00:00.000 --> 00:00:04.170 Bueno, egun on guztioi eta eskerrik asko gaur hona gerturatu zareten hori eta 2 00:00:04.170 --> 00:00:07.680 bueno baita ere streaming bidez etxetik edo bulegotik jarraitzen ari zareten 3 00:00:07.680 --> 00:00:08.070 hori ere. 4 00:00:09.820 --> 00:00:13.120 Gaurko gaiarekin hasi aurretik, barkatuko didazue, baina bueno aipamen 5 00:00:13.120 --> 00:00:14.260 txiki bat egin nahi nuke. 6 00:00:15.520 --> 00:00:20.950 Aste honetan David Beriain eta Roberto Frailes Burkina Fason hil dituzten 7 00:00:21.011 --> 00:00:25.930 kazetari eta kameraren familia, lagun eta lankide ohi. Doluminak eta besarkada 8 00:00:25.930 --> 00:00:31.330 bat helarazi nahi dizkizuegu. Horrelakoetan konturatzen gara zein 9 00:00:31.330 --> 00:00:36.670 egoera zailetan aritzen diren kazetari eta lau atalak eta argazkilari hauek 10 00:00:36.730 --> 00:00:41.411 munduko hainbat bazterretan giza eskubideen urraketak azaleratu eta guri 11 00:00:41.470 --> 00:00:46.210 horien berri emanez. Giza eskubideen defentsan konprometitutako 2 gazte 12 00:00:46.210 --> 00:00:50.560 ziren, eta bueno ba behintzat aipamen xume hau beraiek beraien omenez. 13 00:00:51.670 --> 00:00:59.080 Eta bueno gaurko gaiari helduz, Intxorta 1937 kultur elkarteak eta Gipuzkoako 14 00:00:59.140 --> 00:01:03.580 Foru Aldundiaren arteko lankidetza proiektu bat aurkeztu nahi dizuegu. 15 00:01:04.870 --> 00:01:09.550 Gerrako umeak, Gipuzkoako gerrako umeak identifikatu eta haien memoria 16 00:01:10.270 --> 00:01:14.410 berreskuratu eta ikertzeko ekimen bat aurkeztu nahi dizuegu, hain zuzen ere. 17 00:01:15.520 --> 00:01:19.660 Horretarako, mendira gaur nirekin. Intxortan kultur elkarteko 2 kide, 18 00:01:20.980 --> 00:01:25.300 Julia Monge eta Josu Chueca, seguru asko, denontzako oso ezagunak izango 19 00:01:25.300 --> 00:01:29.320 direnak, ia urte askotako eskarmentua dutelako gure lurraldean memoria 20 00:01:29.320 --> 00:01:31.630 historikoa koba lanketan, ezta. 21 00:01:33.340 --> 00:01:39.220 Asteburu honetan ikusiko zenuten Debagoienako hainbat herritan omenaldiak 22 00:01:39.220 --> 00:01:41.650 antolatu direla gerrako umeen omenez. 23 00:01:43.810 --> 00:01:48.130 Aurreko urtean egin behar zen proiektu bat zen hori, baina Covidak eragindako 24 00:01:48.130 --> 00:01:52.060 urtebetez atzeratu da eta asteburu honetan egin izan ahal da. Gaur aurkeztu 25 00:01:52.060 --> 00:01:56.650 nahi dizuegun proiektu hau. Debagoienan dagoeneko egin den lanketa hori horren 26 00:01:56.710 --> 00:02:00.130 luzapen bat da eta Gipuzkoa osora zabaldu nahi duguna. 27 00:02:03.340 --> 00:02:08.800 Gerra zibiletik ihesi, erbestea ezagutu zuten gerrako umeak identifikatu eta 28 00:02:08.800 --> 00:02:13.780 haien memoria berreskuratzeko azterlan bat egiten ari gara. Intxorta kultur 29 00:02:14.081 --> 00:02:17.770 elkarteak burutuko duena eta Gipuzkoako Foru Aldundiaren finantzaketa eta 30 00:02:17.770 --> 00:02:24.001 laguntza jasoko duena. 2 urteetako proiektu bat izango da aurten, 2021 eta 31 00:02:24.000 --> 00:02:27.910 osoa gaur aurkezten dugu, baina jada aurreko urte bukaeratik lanean hasita 32 00:02:27.910 --> 00:02:33.310 daude eta 2022 urte osoa honetan emango dugu. 33 00:02:34.480 --> 00:02:39.520 Helburua da bukatzen denean, 2 urteko proiektu horren bukaeran, bizirik dauden 34 00:02:39.611 --> 00:02:43.120 Gipuzkoako gerrako umeak identifikatzen ditugun guztiei omenaldi bat ere 35 00:02:43.180 --> 00:02:48.700 antolatzea Hemen Foru Aldundiak eta esan dizudan bezala ba aurreko urte 36 00:02:48.700 --> 00:02:54.940 bukaeratik baina ikerketa aldeetan hasita daude Intxortako kideak. Gerran 37 00:02:54.940 --> 00:03:00.610 zuzenean parte hartu ez bazuten ere, gerraren ondorioak helduek beste beraien 38 00:03:00.611 --> 00:03:04.510 gurasoek beste edo gehiago ere bai sarritan sufritu behar izan dituzten 39 00:03:05.081 --> 00:03:11.560 beldurra, bonbardaketak, senitartekoen nondik aldentzea eta azkenik gurasoen 40 00:03:11.560 --> 00:03:14.110 babesik gabe erbestera joan beharra. 41 00:03:15.400 --> 00:03:19.420 Haietako asko gainera ez dira sekula edo ziren sekula Euskal Herrira itzuli ere 42 00:03:19.420 --> 00:03:24.670 egin. Erbestean geratu behar izan ziren. Gure herriaren eta lurraldearen memoria 43 00:03:24.670 --> 00:03:28.960 historikoa eraiki ere eraikitzerakoan pieza garrantzitsu badira gerrako umeen 44 00:03:28.960 --> 00:03:34.630 bizipenak ere ikertzea eta jasotzea. Beraien sufrimendua azalerazi eta 45 00:03:34.690 --> 00:03:36.130 gizarteratu eta aitortzea. 46 00:03:37.720 --> 00:03:43.450 Memoria beharrezko balioa da kultura benetan demokratikoa eraikitzeko eta 47 00:03:43.450 --> 00:03:47.710 elkarrekin, elkarrekiko errespetuan eta bizikidetza baketsuan oinarriturik 48 00:03:47.770 --> 00:03:48.520 egongo dena. 49 00:03:49.690 --> 00:03:54.010 Lan honen bitartez Gipuzkoako Gipuzkoa markatu, Gipuzkoan jaiotako gerrako 50 00:03:54.010 --> 00:03:59.740 umeen zerrenda osatu nahi da, Zerrenda oso bat izen-abizenekin, ahal den 51 00:03:59.740 --> 00:04:05.290 kasuetan, argazkiekin eta bizi bizi bizi-historia, bizitza historiak labur 52 00:04:05.290 --> 00:04:10.000 batekin identifikatuz. Bakoitzaren ibilbidea edo beraien sufrimendua eta 53 00:04:10.000 --> 00:04:15.310 bizipenak jasotzeko. Eta bizirik daudenei identifikatzen ditugunei bideoz 54 00:04:15.310 --> 00:04:20.620 elkarrizketak grabatu nahi dizkiegu. Etorkizunera begira ere testigantza hori 55 00:04:20.650 --> 00:04:25.930 jasota geratu dadin kontutan izan behar dugu eta niretzako hau da proiektu 56 00:04:25.930 --> 00:04:30.640 honetako elementu garrantzitsuenetako bat. Pertsona bat duten adinarengatik 57 00:04:31.090 --> 00:04:37.181 oso-oso adinekoak dira. Bizirik geratzen diren eta lehenengo pertsonan gerra 58 00:04:37.180 --> 00:04:42.340 zibilean gertatutakoak kontatzeko gai diren testigantza bakarrak dira. 59 00:04:42.911 --> 00:04:47.650 Belaunaldi hau joaten denean jada ez da inor geratuko lehenengo pertsonan gerra 60 00:04:47.650 --> 00:04:51.490 zibila piztu izan zuena eta beraz, ba bueno ba bestelako iturritara joan 61 00:04:51.490 --> 00:04:54.550 beharko gara, ba artxibategietara, dokumentaziotara, baina testigantza 62 00:04:54.580 --> 00:04:58.120 jasotzeko izango dugu azkeneko aukera hau dugula. Gerrako umea izan zirenak, 63 00:04:58.390 --> 00:05:03.130 orain adinean oso aurrera eginda daudenak e. 64 00:05:04.990 --> 00:05:08.770 Proiektu hau gaur aurkezten badu ere, esan dizuet, aurreko urte aukeratik 65 00:05:08.980 --> 00:05:14.320 Intxortako kideek leer lanean ari dira hainbat artxibategietara bisitak egin 66 00:05:14.320 --> 00:05:17.650 dituzte dagoeneko. Beraiek gero aipatuko dizkigute, baina bueno Salamanca en 67 00:05:17.650 --> 00:05:21.640 Madrid, en Bartzelonan eta hainbat artxibategietan egon dira. Uste baino 68 00:05:21.971 --> 00:05:26.590 kasu gehiago topatzen ari dira. Zerrenda oso-oso luze bat daukate. Horren berri 69 00:05:26.590 --> 00:05:27.370 emango digute. 70 00:05:28.840 --> 00:05:34.390 Eta bueno nik ez naiz luzatuko. Erderaz egingo dizuet orain aipamen txiki bat 71 00:05:34.721 --> 00:05:39.240 eta gero bideo labur bat ikusi ondoren, emaitza emango diet Puigdemont Jeta Josu 72 00:05:39.250 --> 00:05:44.390 Sokari Esan bideoa oso laburra izango dela, baina izango da pixkat muestra bat 73 00:05:44.411 --> 00:05:49.330 edo zuek ikusteko dagoeneko identifikatu ditugun bizirik dauden gerrako ume 74 00:05:49.330 --> 00:05:52.270 horiei elkarketak. Sakoneko elkarrizketak egiten ari gara eta horien 75 00:05:52.270 --> 00:05:57.100 corte txiki batzuk ere izango dira ikusteko zuek mar zer nolako lana egiten 76 00:05:57.100 --> 00:06:03.670 ari garen. Como decía en euskera. Hoy queremos presentar el estudio exhaustivo 77 00:06:03.760 --> 00:06:09.550 que la Asociación memorialista Intxorta 1937 kultur Elkartea está desarrollando 78 00:06:09.550 --> 00:06:13.750 con la colaboración de la Diputación Foral de Gipuzkoa para identificar a los 79 00:06:13.750 --> 00:06:19.270 niños y niñas de la guerra de Guipúzcoa y recuperar su memoria. Estos niños y 80 00:06:19.270 --> 00:06:23.831 niñas de la guerra, a pesar de que no tomaron parte directamente la guerra, 81 00:06:24.340 --> 00:06:28.720 sufrieron graves consecuencias. Igual muchos casos, peor incluso en los 82 00:06:28.721 --> 00:06:35.140 adultos. Sufrió el miedo, bombardeos, el alejamiento de sus familias y finalmente 83 00:06:35.200 --> 00:06:40.210 la necesidad de exiliarse, dejando atrás a sus madres, padres y sus hogares. Y 84 00:06:40.210 --> 00:06:43.600 además, muchos de ellos nunca volvieron a a Euskadi. 85 00:06:44.650 --> 00:06:47.740 Los niños de la guerra son una pieza importante en la construcción de la 86 00:06:47.740 --> 00:06:52.841 memoria histórica de nuestro territorio y sin duda, merecen un reconocimiento. Y 87 00:06:52.840 --> 00:06:58.270 que se da a conocer el sufrimiento que vivieron. Además, por su edad, Como 88 00:06:58.270 --> 00:07:03.220 decía en euskera, Son los últimos protagonistas, digamos que han vivido, 89 00:07:03.670 --> 00:07:06.430 que vieron la en primera persona la guerra, Y por tanto, es la última 90 00:07:06.430 --> 00:07:09.610 oportunidad que tenemos de recoger esos testimonios. 91 00:07:12.250 --> 00:07:15.940 Sin duda, serán un legado que dejemos para las futuras generaciones para que 92 00:07:15.940 --> 00:07:20.590 entiendan mejor lo que sucedió en aquellos años. Y sin alargarme más. 93 00:07:20.920 --> 00:07:25.390 Bueno os pondremos un pequeño video como muestra de la labor que estamos 94 00:07:25.390 --> 00:07:29.770 realizando de recopilación de esos testimonios de los niños y niñas de la 95 00:07:29.770 --> 00:07:34.300 guerra. A continuación toma la palabra Julia Monge y Josu Chueca, los 96 00:07:34.300 --> 00:07:40.780 encargados de Intxorta 1637 kultur Elkartea, para darnos más detalles de 97 00:07:40.780 --> 00:07:46.270 este trabajo. Ahaztu zaidana aipatzea da lanaren dimentsioa ikusita Gipuzkoa 98 00:07:46.270 --> 00:07:51.430 guztiko Gipuzkoa osora zabaldutako lana izango dela. Lan asko eskatzen du 99 00:07:51.430 --> 00:07:56.980 artxibo bogotako eta jendea topatzeko identifikatzeko Lan ordu asko eskatzen 100 00:07:56.980 --> 00:08:03.250 du. Beraz. Bueno ohiko Intxortako kideez gain, proiektu honetara beste hainbat 101 00:08:03.250 --> 00:08:07.780 kide esanguratsu ere gehitu dira. Gure lurraldean memoria historikoaren 102 00:08:07.780 --> 00:08:12.550 lanketan eta ikerketan oso ezagunak direnak. Adibidez Josu Chueca Bera edo 103 00:08:12.610 --> 00:08:17.350 Xabier Urmeneta hemen daukagu eta gure zuzendaritzako teknikaria izan dena, 104 00:08:17.380 --> 00:08:20.860 Erretiroa hartu berri eta bueno ba beraiek ere lantalde horretara gehitu 105 00:08:20.860 --> 00:08:26.740 dira eta lantalde oso zabala eta anitza osatu dute lanketa mardul hau burutu 106 00:08:26.740 --> 00:08:30.100 ahal izateko. Eta bueno besterik gabe bideo bat jarriko dugu. Eta ondoren, 107 00:08:30.910 --> 00:08:33.401 Juliak eta Josuk hartuko dute hitza. Eskerrik asko. 108 00:08:35.950 --> 00:08:41.620 Nintzen Bradlee. Haitza frentearen sabina da bata famlia. Datak nire 109 00:08:41.630 --> 00:08:47.710 arrebak eta ateak eta horrek. Frantzian, hemendik, Bilbora, Bilbotik, Castro 110 00:08:47.920 --> 00:08:54.610 Castrora, Castrotik Santanderrera da zentrotik. Zartada erotic. Frantziara 111 00:08:54.760 --> 00:08:55.600 sarera. 112 00:08:57.400 --> 00:09:02.770 Nexe por correo, como sería el jefe. Dieron ni él ni nadie, ni dice 113 00:09:03.460 --> 00:09:04.330 Hernández, Rusia. 114 00:09:05.650 --> 00:09:10.600 Esaldian 4 largas. Y resulta que llegamos a Santander y no nos 115 00:09:10.600 --> 00:09:16.510 recibieron. Non no nos dejaron desembarcar en nada. Entonces dio el 116 00:09:16.510 --> 00:09:17.620 barco a la vuelta. 117 00:09:19.030 --> 00:09:27.300 Cogió rumbo a a dónde podía llegar a Francia. Como fachas. Ya está hablando 118 00:09:27.310 --> 00:09:28.610 Antzola hatzez kronometroa. 119 00:09:29.770 --> 00:09:34.600 El padre joko zuten contra un coche y nos llegó a Eibar, donde una chica que 120 00:09:34.600 --> 00:09:43.780 tenía ya iban a la cuadra, un pueblito pequeño y a vivir y conocer las listas 121 00:09:43.990 --> 00:09:45.860 para Inglaterra Francia. 122 00:09:46.990 --> 00:09:55.480 El padre sólo guztien lehenengo zela hauen Bilbon gaizki. Amak apuntó, Moskun 123 00:09:55.490 --> 00:10:02.860 ezean Francia bidalketarako gailu handik bélica de Bilbao. 124 00:10:04.780 --> 00:10:13.030 Bush le dio por ir a Santander. Cabe soul verla, sal. Y fuimos con menos de 125 00:10:13.380 --> 00:10:14.080 Francia. 126 00:10:15.460 --> 00:10:21.250 Azkenean behintzat Kataluniara. Bideoan para la Unión Soviética. Irailean uzten 127 00:10:21.250 --> 00:10:29.170 genuen Bizkaira. Handik joan ginen. Galdera ostera, bere hartan. Guk 3 128 00:10:29.650 --> 00:10:34.150 hilabete eginda, Santurtziren serían barkuan. 129 00:10:36.220 --> 00:10:38.950 Printzi gara, Capbreton era Habanan. 130 00:10:40.270 --> 00:10:40.900 Zoragarriak. 131 00:10:42.010 --> 00:10:42.820 Akordatzen naiz. 132 00:10:57.130 --> 00:11:04.900 Kaixo, egun on. Bueno, eskerrik asko Jon Bayonek esanda hauen moduen. 133 00:11:06.130 --> 00:11:14.380 Bueno ba Debagoienean hasi ginenean, lan honekin gure helburua momentuz bakarrik 134 00:11:14.380 --> 00:11:19.600 zen Elgetan, joan zen urtean Elgetan omenaldi erraldoi bat egitea 135 00:11:19.990 --> 00:11:22.300 Debagoieneko gerrako umeekin. 136 00:11:23.860 --> 00:11:32.170 Horrek esan nahi du 19 ziren jada hasi ginela lan hau eta lanak aurrera 137 00:11:32.170 --> 00:11:38.651 zihoazen heinean konturatu ginen zer inportantzia zeuzkan eta pentsatu genuen 138 00:11:38.770 --> 00:11:45.070 polita izango zela edo beharrezkoa izango zela Gipuzkoa lurralde osora 139 00:11:45.310 --> 00:11:45.910 gehitzea. 140 00:11:47.020 --> 00:11:51.670 Horregaitik joan ginen lehenengo batzar nagusietara eta bueno ba Foru Aldundiak 141 00:11:52.000 --> 00:11:58.390 onartu zuen, interesgarria izango zen lan hau eta bueno ba eskertzen, asko 142 00:11:58.390 --> 00:12:05.290 eskertzen dugu. Gehituko ote apur bat. Oso ondo esplikatu du Jonek apur bat zer 143 00:12:05.290 --> 00:12:12.850 den orokorrian proiektua. Eta gehitu egin behar dut bakarrik pare bat gauza. 144 00:12:12.850 --> 00:12:19.870 Alde batetik, gerrako umeak esaten dugunean zero eta 16 urte bitartekoek 145 00:12:21.790 --> 00:12:26.590 jasoko ditugula hori alde batetik, eta beste aldetik, 146 00:12:27.941 --> 00:12:33.670 erbestera edo gerrak, umeek esaten dugunean ere bakarrik hartu egin behar 147 00:12:33.670 --> 00:12:42.340 ditugula muga pasau zutenek, porque momentu batzuetan ere ematen du agian 148 00:12:42.340 --> 00:12:49.030 igual amen zea lurraldeen edo edo edo Euskadin bertan mugimendu batzuk hiltzen 149 00:12:49.030 --> 00:12:56.080 dituztela udalerri batetik bestera familiekin eta baina horrek ez ditugu ez 150 00:12:56.080 --> 00:13:02.980 ditugu hartu apur bat, pare bat datu horrek igual inportantea 10, e. 151 00:13:04.120 --> 00:13:12.100 Ba hauxe, Hergueta non geneukan pentsatuta y ese omenaldi erraldoi bat 152 00:13:12.100 --> 00:13:18.280 egitea. Hori ez zen posible izan pandemiagatik eta bueltak emanez gero 153 00:13:18.280 --> 00:13:24.520 gehienbat kontuan hartzen zein adinak dituzten. Orain momentu honetan pertsona 154 00:13:24.520 --> 00:13:32.711 horrek erabaki genuen herriz-herri baitie ya gehixeago luzatu, luzatu gabe 155 00:13:32.770 --> 00:13:41.771 eta horregatik fan zen. Astebukaeran 5 herri ezberdinetan omenaldiak egin 156 00:13:41.770 --> 00:13:43.900 genituen e. 157 00:13:45.910 --> 00:13:52.480 Zeelanda hasi ginen. Gero Josu Chuecak apur batez sakonduko du. Zelan hasi gare 158 00:13:52.750 --> 00:13:57.970 lana. Lan hau. Logikoki lehenengo begiratu egin behar genuen orain arte 159 00:13:58.060 --> 00:14:08.530 jasota zegoena eta hortik hasi va artxiboetan y bueno ba informazioa 160 00:14:08.950 --> 00:14:15.880 bilatzen. Edad momentu honetan, horretan horretan gas. Eta aparte eta paraleloki, 161 00:14:16.630 --> 00:14:18.850 ea hemen ikusi duzuen moduan, 162 00:14:20.650 --> 00:14:22.810 elkarrizketa ukitzen hasi gara. 163 00:14:24.010 --> 00:14:28.480 Joe, betidanik. Ez bakarrik proiektu honetan, beti pentsatu izan dugu 164 00:14:29.140 --> 00:14:35.530 askotan, según Zetan gabiltzanean berba egiten, izen-abizenak eta datuek ikusten 165 00:14:35.530 --> 00:14:41.710 ditugula, baina elkarrizketak eta testigantzak ikusten dituzunean 166 00:14:42.310 --> 00:14:49.450 konturatzen zara bakoitzak zer historia gogorra dauka. Bakoitzarena da batzuk 167 00:14:50.080 --> 00:14:53.080 askoz ere gogor hau, baina bueno orokorrean, 168 00:14:55.810 --> 00:15:03.910 cese se zer. Hauen atzetik familia, hainbat de familia apurtu egin zien, ez 169 00:15:03.910 --> 00:15:11.490 zela momentu egun batetik bestera etsi, herriek familia dana utzi eta nonbaitera 170 00:15:11.500 --> 00:15:16.180 zen. Gaur egunean Frantzia bertan ikusten dugu ez. Edozein momentu 171 00:15:16.630 --> 00:15:20.830 momentutan goi ez, baina gure familiendako, Frantzian momentu horretan 172 00:15:20.890 --> 00:15:28.870 oso urrun zegoen. Eta zer esan ba errusia edo edo Bretaña edo edo Belgika. 173 00:15:31.840 --> 00:15:37.780 Orduan momentuz aurten pen pentsatuta, pentsatuta daukagu ea posible den. 20 174 00:15:37.780 --> 00:15:46.660 eta 35 elkarrizketa egin die eta urtarriletik hona 22 pertsona 175 00:15:46.750 --> 00:15:53.320 elkarrizketatu ditugu, tartean ba hemen ikusten dien batzuk. Entrevista horrek 176 00:15:53.830 --> 00:15:57.970 leku ezberdinetan egin ditugu, ez bakarrik hemen Euskadin, zeren batzuk 177 00:15:58.600 --> 00:16:03.970 hor agertzen dies ba adibidez ba Teresa Alonso bera donostiarra, baina baina 178 00:16:04.570 --> 00:16:11.320 Bartzelonan dagoela edo Anita del Bosque izan, Soraluzekoa, baina Salamancan bizi 179 00:16:11.320 --> 00:16:17.890 dela. Orduan, leku ezberdinetan egin ditugu eta bueno ba plan horrekin 180 00:16:18.070 --> 00:16:24.010 jarraituko dugu, eh, zea urtean zehar, e. 181 00:16:25.300 --> 00:16:33.400 Y para terminar e esto será un plan que tendremos que ir desarrollando de cómo 182 00:16:33.400 --> 00:16:39.400 berri, tal, de cómo hacerlo. Pero el objetivo final después de hacer todo 183 00:16:39.400 --> 00:16:46.840 esto sería e identificar las personas que fueron niños y niñas de la guerra y 184 00:16:46.840 --> 00:16:52.120 que hoy en día sea una cosa es saber cuántos fueron donde fueron y todas las 185 00:16:52.510 --> 00:16:57.610 los datos que podemos que podamos sacar de cada persona, de cada de cada niño, 186 00:16:57.610 --> 00:17:04.840 de cada niña. Y aparte de uno de los objetivos del proyecto es hacer un 187 00:17:04.840 --> 00:17:09.310 homenaje a nivel de Gipuzkoa a todos los niños y niñas de la guerra que queden 188 00:17:09.310 --> 00:17:14.620 vivos. Tendremos que ver cómo buscamos luego y cómo hacemos para saber quiénes 189 00:17:14.891 --> 00:17:21.791 están, están, están vivos En este momento. He de decir que no creo que es 190 00:17:21.790 --> 00:17:25.510 obvio que el tiempo corre y que estamos. 191 00:17:27.250 --> 00:17:31.151 Estamos trabajando con una gente que tiene una edad. Por ejemplo en 192 00:17:31.180 --> 00:17:36.730 Debagoiena, por poner un ejemplo. En este último año, que ya empezamos a 193 00:17:36.730 --> 00:17:41.200 hacer las entrevistas, empezamos ya a mirar quién estaban vivos y vivas 194 00:17:41.260 --> 00:17:45.400 incluso algunos ya después de hablar justamente con ellos. 195 00:17:46.510 --> 00:17:53.561 Se han muerto 10 personas. Osea eso da un poco la la la medida no de bueno pues 196 00:17:53.560 --> 00:17:59.231 de que por ley, lógicamente esta gente se nos está, se lo está marchando. Y que 197 00:17:59.230 --> 00:18:06.610 cada vez queda queda menos. Eta momentuz neuk honekin bukatuko dut Oraintxe Josu 198 00:18:06.610 --> 00:18:12.730 Chueca, que sakonduko da apur bat. Ze artxiboetan eta zelan egin dugun lana. 199 00:18:13.030 --> 00:18:13.600 Mila esker. 200 00:18:19.720 --> 00:18:24.910 Bueno, mila esker kazetarioi etortzeagatik. Zuen lana estimatzen dugu 201 00:18:24.970 --> 00:18:31.090 eta Gambra jaunak esan duen bezala, gogoan ditugu, esaterako, orain duela 202 00:18:31.090 --> 00:18:37.960 gutxi hil dituzten Alfredo eta David Beriain kazetariak. Mila esker ere bai 203 00:18:38.020 --> 00:18:45.490 Gipuzkoako Aldundiari proiektu horri sostengua emateagatik. Nik uste dut 204 00:18:45.580 --> 00:18:51.850 benetan asmatu egin duzula proiektu hori laguntzeagatik. Beharrezkoa beharrezkoa 205 00:18:51.910 --> 00:18:56.830 direlako horrelako lanak eta horrelako ikerketak. Izan ere, 206 00:18:58.090 --> 00:19:05.530 Memoria Historikoak deitzen dugun atal horren barruan dago, gaur egun arte egon 207 00:19:05.530 --> 00:19:13.421 da hutsune handi bat erbestea aritzeari dagokionez. Gerrak ondorio asko dituzte 208 00:19:13.810 --> 00:19:18.520 eta haien artean eta Espainiako Gerra Zibilaren kasua oso nabarmena da. Izan 209 00:19:18.520 --> 00:19:24.100 zen erbesteratzea, Arena eta erbesteratze ikaragarria suertatu zen 210 00:19:24.250 --> 00:19:32.170 horretan. Baita ere erbesteratze berezi bat, umeena. Egundoko garrantzia izan 211 00:19:32.170 --> 00:19:36.700 zuen eta Euskal Herriari dagokionez eta Gipuzkoari dagokionez egundoko 212 00:19:36.700 --> 00:19:42.070 inportantzia izan zuen fenomeno horrek eta hori dela eta, nik uste dut proiektu 213 00:19:42.131 --> 00:19:48.040 honen bitartez berreskuratu edo errekuperatu dezakegu historia atal 214 00:19:48.100 --> 00:19:53.710 hori, zeren hori lotzen dugu erbesteratze hori, umeena, Lotzen dugu 215 00:19:54.010 --> 00:19:59.801 hainbat irudiekin eta horrela eta hainbat ikerlanarekin. Eta hori aipatu 216 00:19:59.800 --> 00:20:05.290 behar dugu, hain zuzen ere, zeren lehen aipatu den bezala, horren inguruan 217 00:20:05.381 --> 00:20:10.930 hainbat lan inportanteak egin dituzte eta guk oinarritzat hartu ditugu eta 218 00:20:10.930 --> 00:20:15.160 aipatuko nituzke. Euskaldunen legea da bakoitzari berea Eta nik uste dut, 219 00:20:15.340 --> 00:20:21.790 azpimarratzekoa da, hain zuzen ere, edo aipatzekoa da Jesús Alonso, Car 220 00:20:21.790 --> 00:20:27.850 Vallesek, Gregorio Arrienek eta Dori Legarretak garai batean egindako lan 221 00:20:27.850 --> 00:20:33.730 akademikoak eta horiek oinarri inportante bat jarri ziguten isladatzeko 222 00:20:33.970 --> 00:20:38.680 zer garrantzia izan zuen umeen erbesteratzea. Euskarari dagokionez. 223 00:20:39.280 --> 00:20:45.340 Horiek ikerlari horiek aipatu zuten gutxi gorabehera 25.000 ume inguru 224 00:20:45.430 --> 00:20:55.720 erbesteratu ziren une batean edo bestean. 36tik abiatuta, 1929, 39 arte. 225 00:20:56.020 --> 00:21:02.560 Batez ere hemen Euskal Herrian. Abiatze puntua izan zen Gipuzkoako erorketa. Hor 226 00:21:02.560 --> 00:21:07.721 lehenbiziko aldiz Espainiako Gerra Zibila, nolabait esateko, hiri bat, hiri 227 00:21:07.780 --> 00:21:13.480 inportante bat hustu egin zen eta horien artean erbesteratuen artean ume asko 228 00:21:13.540 --> 00:21:19.120 egon ziren. Irundik, Frantziara asko eta asko Kataluniatik, Kataluniara eta gero 229 00:21:19.300 --> 00:21:25.240 Frantziara berriro. Eta gauza horiek nik uste dut, bueno inportantea da 230 00:21:25.300 --> 00:21:30.310 berreskuratzea eta osatu behar da eta hori da gure proiektuaren asmoa, 231 00:21:30.310 --> 00:21:38.500 nolabait esateko, mosaiko handi horren atal hori umeena. Eta osatu behar da ez 232 00:21:38.500 --> 00:21:43.840 bakarrik izen eta abizenekin, hori inportantea da, baizik eta izen eta 233 00:21:43.840 --> 00:21:48.520 abizen horien atzean zer pertsonak zeuden, zein baldintzetan erbesteratu 234 00:21:48.520 --> 00:21:54.730 ziren erbestean, ze bizi-baldintzak izan zituzten eta gero bueltatze prozesuak 235 00:21:54.820 --> 00:21:59.230 nola izan ziren, zeren kontutan izan beharko dugu hori ere bai. Ikerketa 236 00:21:59.230 --> 00:22:04.661 honen bitartez nik uste dut ondo azalduko dugula bukatzen dugunean, bueno 237 00:22:04.690 --> 00:22:09.490 ez bakarrik zer egoeratan egon ziren Frantzian, Belgikan, Britainia Handian 238 00:22:09.730 --> 00:22:17.200 edo Rusia delakoa, baizik eta gero zer egoera bizi izan zituzten esateko, 239 00:22:17.200 --> 00:22:22.510 bueltatzeko, noiz bueltatu ziren, nola bueltatu zirenean zer egoera aurkitu 240 00:22:22.750 --> 00:22:29.380 zuten eta abar. Hori ikusten ari gara. Nolabait esateko, gure ikerketa abiatu 241 00:22:29.381 --> 00:22:34.120 berria dugu. Joan den urtean hasi ginen azken hilabeteetan eta horrela eta 242 00:22:34.120 --> 00:22:39.220 aurten jada buru-belarri sartu gara eta genituen hipotesiak sendotzen ari dira, 243 00:22:39.400 --> 00:22:43.900 sendotzen ari dira eta ikusten ari gara alde batetik pentsatzen genuen baino 244 00:22:43.930 --> 00:22:49.540 jende gehiago, ume gehiago atera zirela erbestera, zeren lehen aipatu ditudan 245 00:22:49.540 --> 00:22:54.310 Haizetako ikerlanetan batez ere bilduta daude espedizioen bitartez atera ziren 246 00:22:54.310 --> 00:23:00.910 umeak. Baina Gipuzkoako kasu esaterako berezia da zeren Gipuzkoako ume asko ez 247 00:23:00.910 --> 00:23:04.930 ziren atera espedizio horiekin, baita ere atera ziren hainbat ume 248 00:23:05.141 --> 00:23:09.730 espedizioekin, baizik eta hemendik joan ziren, esaterako, familiakoekin, 249 00:23:10.240 --> 00:23:15.250 hamaikaekin eta horrela, eta horiek ez ziren bildu ikerketa horietan, baina 250 00:23:15.641 --> 00:23:22.420 esan nahi dut hori, gauza guzti horiek berreskuratu behar ditugula eta nik uste 251 00:23:22.420 --> 00:23:29.290 dut hori. Orain proiektu berria bada, hasiberria bada ere, sendotzen ari gara 252 00:23:29.350 --> 00:23:35.020 genituen hipotesiak, alde batetik askoz gehiago zirela eta beste aldetik zein 253 00:23:35.020 --> 00:23:43.480 egoera ezberdinetan egon ziren erbestean. Eta esaterako Gipuzkoako ume 254 00:23:43.660 --> 00:23:47.800 kasu askotan suertatzen da hori, Belgikara joan zirenak, zertarako 255 00:23:47.830 --> 00:23:52.930 familietan egon ziren, Frantzian egon ziren batzuk kolonietan, baina beste 256 00:23:52.930 --> 00:23:57.520 batzuk familietan medio ezberdinetan, jarrera politiko ideologiko 257 00:23:57.520 --> 00:24:02.650 ezberdinetako familien barruan eta abar. Eta gauza horiek esperientzia guzti 258 00:24:02.650 --> 00:24:06.250 horiek berreskuratu eta argi esaten den bezala, 259 00:24:07.360 --> 00:24:13.210 beltzez zuri gainean. Eta horretarako esan dugun bezala edo esan dudan bezala, 260 00:24:13.600 --> 00:24:19.360 egindako lana nahiz eta hasiberria da, zera baieztatzen ari da genituen 261 00:24:19.360 --> 00:24:25.750 hipotesiak eta handitu egiten ari da artxiboen lana. Horretarako ezinbestekoa 262 00:24:25.750 --> 00:24:32.080 da eta hasi gara eta egon gara Salamancako Centro de la Memoria 263 00:24:32.080 --> 00:24:36.490 Histórica delakoan, en el Archivo de Salamanca famatua eta baita ere egon 264 00:24:36.490 --> 00:24:42.160 gara Alcalako Archivo General de la Administración delakoan. Asmoa daukagu 265 00:24:42.340 --> 00:24:49.000 joateko Madrilgo Artxibo Historiko Nazionalera eta asmoa genuen eta espero 266 00:24:49.000 --> 00:24:54.040 dugu aukera izango dugula Frantziako hainbat artxiboetara joatea, Artxibo 267 00:24:54.070 --> 00:24:58.900 Historiko Nazional delakora, Parisen dagoena eta gero hainbat artxibo 268 00:24:58.900 --> 00:25:05.410 departamentuetara. Eta ikusi dugu baita ere gure ikerketa honen bitartez ze 269 00:25:05.440 --> 00:25:12.040 garrantzia izango du seguru aski joatea esaterako Ginebrako Jo Agus edo Gurutze 270 00:25:12.040 --> 00:25:17.890 Gorriko artxiboetara osatzeko. Esan dudan bezala, ez bakarrik osotasunean 271 00:25:18.460 --> 00:25:25.780 ume erbesteratuen zerrendak, baizik eta osatua. Horien artean dauden historiak 272 00:25:26.170 --> 00:25:32.410 ezin ditu gozatu osotasunean. Esan nahi dut, zeren baditugu izenak eta abizenak 273 00:25:32.530 --> 00:25:39.010 esateko 4000 inguru ume gipuzkoar erbesteratu zirela. Ezin ditugu 4000 274 00:25:39.040 --> 00:25:45.070 historia zehaztasunez egin, baina bai egitea hainbat historia besteen 275 00:25:45.070 --> 00:25:50.800 gainontzekoen islada izango zirenak. Oso historia aberatsak, oso historia 276 00:25:50.891 --> 00:25:57.850 interesgarriak eta hori gizartearen historiaren eta memoria osatzeko 277 00:25:57.850 --> 00:26:05.260 baliogarria izango direnak. Nik uste dut lan horren bitartez eta elkarrizketen 278 00:26:05.260 --> 00:26:10.720 bitartez lortuko dugula hori eta nik uste dut hemendik urte batera eta 279 00:26:10.720 --> 00:26:15.760 horrela bueno emaitza horiek plazaratzeko moduan izango garela eta 280 00:26:15.760 --> 00:26:21.460 hain zuzen ere, iristeko garaiz justek esan duen bezala, pertsona horiek 281 00:26:21.760 --> 00:26:26.920 desagertu arte, zeren bizitzaren legea da hori desagertzen ari direla eta 282 00:26:26.980 --> 00:26:32.140 erlojuz kontrako carrera dela. Baina bueno egin dituzten omenaldien antzekoa 283 00:26:32.320 --> 00:26:37.000 egitea eta beraiek ikustea bere historia, bere historia latz eta bere 284 00:26:37.000 --> 00:26:43.150 historia horiek, zeren hor ere bai ñabardurak mal, Barkatuko nuke. Gambra 285 00:26:43.180 --> 00:26:48.940 jaunak esan duen bezala, ematen du gerra bakarrik dela milizianoen edo gudarien 286 00:26:48.940 --> 00:26:53.920 kontua, ez gerra hori gerra guztiak bezala, eta gainera Espainiako gerra 287 00:26:53.920 --> 00:26:59.710 Zibila horretan izan zen nolabaiteko aitzindari. Gizarte osoa ukitzen du, 288 00:27:00.340 --> 00:27:06.190 zeren guztiek pairatzen zituzten bonbardaketak, guztiek hiltzen ziren eta 289 00:27:06.250 --> 00:27:10.480 hain zuzen ere, guztiek izan zituzten horrelako tragediak eta horrelako gauzak 290 00:27:10.690 --> 00:27:17.470 errekuperatzea eta gizon eta emakume horien aurrean, zahar diren horien 291 00:27:17.530 --> 00:27:21.340 aurrean jartzea eta ez hau berreskuratzean nik uste dut inportantea 292 00:27:21.340 --> 00:27:25.601 dela. Horregatik. Horrekin bukatuko dut Euskaraz gutxienez. Nik uste dut 293 00:27:27.550 --> 00:27:32.470 eskertzekoa dela eta asmatu egin duzuela proiektu hori laguntzeagatik, zeren 294 00:27:33.131 --> 00:27:36.671 proiektu hori, horrelako proiektuak benetan ez badago horrelako laguntzarik. 295 00:27:36.910 --> 00:27:42.850 Oso saila diré ezera aurrera eramatea. Laburbilduz. Castellanos nahi baduzue. 296 00:27:44.290 --> 00:27:49.510 Gracias a la Diputación de Guipúzcoa por apoyar este proyecto. Creo que aciertan 297 00:27:49.600 --> 00:27:54.850 porque viene a al rellenar un hueco que hay en el tema de la memoria histórica 298 00:27:54.850 --> 00:27:58.750 que llevamos ahora de 2 décadas para aquí, que es el tema del trabajo de los 299 00:27:58.750 --> 00:28:03.640 trabajos y de la del conocimiento del exilio y dentro de este mundo del exilio 300 00:28:03.641 --> 00:28:09.220 derivado de la guerra civil española del 36 al 39, hay un aspecto importante que 301 00:28:09.220 --> 00:28:17.620 es él y sobre todo en el tema del País Vasco, más claro, porque los las la 302 00:28:17.620 --> 00:28:21.100 cantidad de niños que salieron de ti proporcionalmente sería seguramente la 303 00:28:21.100 --> 00:28:25.330 más alta de todo el Estado. Y quiero decir, es el exilio de los niños. 304 00:28:25.631 --> 00:28:30.970 Entonces, aunque se haya algo berandu, aunque sea algo tarde, porque eso, como 305 00:28:30.970 --> 00:28:34.810 ha dicho Julia, ya por ley de vida de esta generación, se está terminando. 306 00:28:34.810 --> 00:28:38.770 Pero precisamente por ello, erdaraz esaten den bezala, más vale tarde que 307 00:28:38.770 --> 00:28:43.420 nunca. Me parece que es importante ponerles delante de ellos el que la 308 00:28:43.420 --> 00:28:48.340 historia lo recupere y la historia recuperarlos es no sólo sabe los nombres 309 00:28:48.340 --> 00:28:52.000 de todos los que salieron, sino ver en qué circunstancias salieron, que 310 00:28:52.060 --> 00:28:57.490 acogidas hubo. Es muy interesante ahora, por ejemplo, Parekatzea, konparatzea. 311 00:28:57.760 --> 00:29:00.130 Hablamos ahora de los lemas. 312 00:29:01.150 --> 00:29:06.640 Pues éstos eran mello menores. Acompañados, en muchos de los casos 313 00:29:06.700 --> 00:29:11.020 acompañados puso usa más por sus abuelas, etcétera, que salen al exilio, 314 00:29:11.260 --> 00:29:16.600 pero que van a una Europa que les acoge en parte a otra, a una parte de Europa 315 00:29:16.600 --> 00:29:20.410 que rechaza y hace políticas contra ellos deitzera en una institución como 316 00:29:20.470 --> 00:29:24.760 el contexto de la guerra, y que además tiene unos desarrollos en el caso de los 317 00:29:24.760 --> 00:29:29.980 niños guipuzcoanos, muy ricos y plurales. Respecto al de otras zonas. 318 00:29:29.980 --> 00:29:33.760 Por qué. Porque así como por ejemplo, la mayor parte de los niños de Bizkaia 319 00:29:33.880 --> 00:29:37.870 salen en expediciones. Los niños de Gipuzkoa van a participar en esas 320 00:29:37.870 --> 00:29:42.400 expediciones que se hacen a partir de febrero del 37. Pero también cómo había 321 00:29:42.400 --> 00:29:47.170 sido el primer exilio que empieza con la caída de Irún. Muchos de ellos salen con 322 00:29:47.260 --> 00:29:52.000 parte de su familia, etcétera, y se diseminan por toda Europa en un cúmulo 323 00:29:52.000 --> 00:29:57.550 de situaciones diferentes y plurales. Y lo mismo ocurre para la vuelta. Es lo 324 00:29:57.550 --> 00:30:00.490 que estamos viendo en esta investigación. La vuelta va a ser, por 325 00:30:00.490 --> 00:30:05.170 ejemplo, en periodos distintos. Habrá gente que volverá al terminar la Guerra 326 00:30:05.170 --> 00:30:09.700 Civil, habrá gente que volverá en los años 40, habrá otros que no volverán 327 00:30:09.700 --> 00:30:14.230 hasta los 20 años de la Guerra Civil. Parte de los niños de Rusia, y habrá 328 00:30:14.320 --> 00:30:18.940 gente que no volverá nunca y que se exilió será el comienzo de un exilio, 329 00:30:19.150 --> 00:30:23.940 diríamos permanente, que es otra de las características común al exilio, de 330 00:30:23.940 --> 00:30:28.570 derivado de la Guerra Civil española. Así como en Europa, el nazismo o el 331 00:30:28.570 --> 00:30:33.730 fascismo terminó en el año 45. La dictadura española prolongó el exilio 332 00:30:33.730 --> 00:30:37.930 Para mucha gente, entre ellos niños también, claro está, hasta la muerte de 333 00:30:37.990 --> 00:30:42.970 el dictador. Y entonces recuperar todo esto yo pienso que es algo importante de 334 00:30:42.970 --> 00:30:48.130 justicia. Y aunque ya lleguemos tarde, más vale tarde que nunca, por lo menos a 335 00:30:48.130 --> 00:30:52.180 esta a esta franja de esta generación que aún vive, a las que estamos 336 00:30:52.180 --> 00:30:55.120 entrevistando ahora, que va a ser una de las aportaciones también muy 337 00:30:55.120 --> 00:30:59.890 interesantes. Ez da darle voz la alegría. Me acuerdo Yo estuvimos hace 2 338 00:30:59.890 --> 00:31:05.110 semanas aprovechando nuestro viaje al Archivo de Salamanca con Anita del 339 00:31:05.110 --> 00:31:11.980 Bosque. La alegría LAB. Yo creo que el repunte de privacidad que le dio el ella 340 00:31:11.980 --> 00:31:16.840 durante una hora, hora y media, contar lo que ya había vivido como niña y 341 00:31:16.840 --> 00:31:20.500 supongo la alegría que supone para ella que vea que haya gente que se está 342 00:31:20.500 --> 00:31:24.730 ocupando ahora de recuperar esa historia. ETA besterik gabe, nik uste 343 00:31:24.730 --> 00:31:30.280 dut gehiegi luzatu garela, baina hemen ikusten duzuenez, gu oso pozik gaude eta 344 00:31:30.340 --> 00:31:37.090 oso motibatuta lan horri aurrera emateko. Eta berriro eta ez da hozte 345 00:31:37.100 --> 00:31:37.420 errekor. 346 00:31:38.920 --> 00:31:44.080 Mila esker. Proiektu hori laguntzea arren eta aurrera eramango dugu hurrengo 347 00:31:44.080 --> 00:31:44.620 hilabeteetan. 348 00:31:46.330 --> 00:31:48.640 Oso ondo. Eskerrik asko Josu eta Julia. 349 00:31:49.750 --> 00:31:53.320 Igual aipatu ez dugun gauzatxo bada, kontua da proiektu honek beste zailtasun 350 00:31:53.320 --> 00:31:57.190 bat ere badaukala. Gauza bat da artxiboetako lana eta artxibo asko 351 00:31:57.190 --> 00:31:59.230 bisitatu behar dira. Ordu askotako lana da hori. 352 00:32:00.490 --> 00:32:05.920 Baina gero zerrenda horiekin eta esan dugu dagoeneko 4001 gerrako Gipuzkoako 353 00:32:05.920 --> 00:32:09.250 gerrako mueren y ume identifikatu ditugula. American gehiago aterako dira, 354 00:32:09.250 --> 00:32:11.590 baina momentuz 4001 inguru badaude bila dagoeneko. 355 00:32:13.750 --> 00:32:18.280 Oso lan zaila da gero identifikatzea horietatik zeintzuk daude bizirik. 356 00:32:18.940 --> 00:32:25.270 Datuak babesteko legea dela eta. Ezin degu udaletxeetan kontsultatu eta ezin 357 00:32:25.270 --> 00:32:30.040 dugu informazio hori eman. Orduan ba bueno ba sare informalak, Gipuzkoako 358 00:32:30.040 --> 00:32:33.610 beste Memoria Historikoko elkarteen laguntza ere eskatzen dugu. Herrietan 359 00:32:33.610 --> 00:32:38.140 ditugun kontaktuak, udaletxeetan ere bai, baina modu informalean jakitzeko 360 00:32:38.170 --> 00:32:43.060 Gipuzkoako herrietan edo ahoz aho edo zeintzuk dauden bizirik eta beraiengana 361 00:32:43.060 --> 00:32:46.750 joan, elkarrizketak egin eta hori, Orduan ba bueno horrek ere egia esan, 362 00:32:47.170 --> 00:32:51.790 lana asko zailtzen du. Eta ez dakit, bukatzeko, norbaitek galderarik edo 363 00:32:51.790 --> 00:32:53.020 baldin badaukazue, ba 364 00:32:56.680 --> 00:33:00.700 bueno por tener un una muestra de la dimensión del estudio, me gustaría saber 365 00:33:01.070 --> 00:33:05.590 lo iniciado ya en Debagoiena. Cuántos niños de la guerra habéis conseguido 366 00:33:05.590 --> 00:33:08.500 identificar o con cuántos habéis conseguido contactar. 367 00:33:10.960 --> 00:33:11.260 Bai. 368 00:33:12.880 --> 00:33:20.800 Hasi ginenean, 60 bat hammett contestó castellano, perdona. Cuando empezamos el 369 00:33:20.830 --> 00:33:24.580 proyecto, nosotros ya venimos de Debagoiena, hemos hecho trabajos 370 00:33:24.580 --> 00:33:28.480 diferentes y aunque no habíamos cogido este tema como tema central, niños de la 371 00:33:28.480 --> 00:33:32.980 guerra en otras, en otros trabajos que hayamos hecho, bueno pues salían sus en 372 00:33:32.980 --> 00:33:38.410 sus entrevistas y teníamos identificados como unos 60 o así vivos. 373 00:33:39.430 --> 00:33:45.160 Pero justo al término de empezamos a salir en los medios de comunicación pues 374 00:33:45.160 --> 00:33:50.050 que iban a ser los homenajes, tal y muchas veces aparecen por casualidades, 375 00:33:50.590 --> 00:33:54.300 por por una llamada de teléfono que estás hablando con una señora y te dicen 376 00:33:54.300 --> 00:33:58.750 no, pero es que tengo una prima en Bergara, que también. Entonces hemos 377 00:33:59.380 --> 00:34:05.500 empezamos con 60 y hemos terminado en justo en los días de los homenajes, con 378 00:34:05.500 --> 00:34:11.440 81 Y el mismo día del homenaje apareció otro más Osa con 82. Para estoy hablando 379 00:34:11.440 --> 00:34:13.060 de personas vivas en este momento. 380 00:34:17.920 --> 00:34:20.920 Eso es un poco lo que decíamos no queda el. 381 00:34:22.240 --> 00:34:27.460 Aunque sea proporcionalmente número pequeño. Da un poco idea de que si en el 382 00:34:27.460 --> 00:34:31.660 momento que empiezas a trabajar, en el momento que empiezas, o 2en cuando con 383 00:34:31.660 --> 00:34:35.980 documentación o abrir esto un poco por medio por los medios de comunicación y 384 00:34:35.980 --> 00:34:42.160 tal es que hace es una idea de que hay más gente de la que la que tú puedes 385 00:34:42.160 --> 00:34:43.240 tener controlada. 386 00:34:47.500 --> 00:34:50.920 Gero esan behar da etxe askotan ere ba bueno beldurrak eraginda, ez, 387 00:34:50.920 --> 00:34:54.790 Frankismoko urte luzeak eraginda edo gai hauetaz askotan ez dela hitz egin ere 388 00:34:55.240 --> 00:34:59.440 eta transmisio transmisio bat ez dela familia askotan. Beste askotan bai, 389 00:34:59.440 --> 00:35:02.741 baina askotan ez. Gertatu zait nire herriko ni mutrikuarra naiz, nire 390 00:35:02.740 --> 00:35:06.910 herriko gerrako haurren zerrenda pasatu zidatenean, banderen lagun baten aita 391 00:35:06.910 --> 00:35:10.330 agertzen zen gerrako babesera eta bere gara joan nintzenean zer. Eta badakizu 392 00:35:10.330 --> 00:35:14.560 zure aitaren aspaldi da brita. Badaukazu argazkirik, beraien bizitzari buruz 393 00:35:14.560 --> 00:35:15.640 badaukazu informaziorik. 394 00:35:16.660 --> 00:35:20.770 Eta esan dut, ba ez nik eta ez nire amak ama bizi oraindikan ez genekien gure 395 00:35:20.770 --> 00:35:24.310 aita gerrako umea izan zenik eta udako informazio guztia non egon zen 396 00:35:24.340 --> 00:35:28.030 Frantzian, zein lekutan eta han etxean ez da transmisiorik Etxean Berak ez zuen 397 00:35:28.031 --> 00:35:32.140 sekula aipatu bere emazteari eta bere seme seme-alabei. Gerrako umea izan zen 398 00:35:32.140 --> 00:35:37.660 Nik orduan, bueno egia da, bueno askori orain beraiengana elkarrizketa edo 399 00:35:37.660 --> 00:35:40.840 egiterakoan edo ba bueno oroitzapen haiek eta gogorarazten dizkiegu eta 400 00:35:41.020 --> 00:35:44.920 rival suertatzen dira, baina urte luzeetan ba beste gerra zibileko kontu 401 00:35:44.920 --> 00:35:48.521 askorekin gertatu den bezala, isiltasuna nagusi izanda, beldurra ere bai eta 402 00:35:48.520 --> 00:35:53.020 bueno gai hauetaz askotan hitz egin ere egin izan 1000 askotan orduan ba bueno, 403 00:35:53.860 --> 00:35:58.510 edo gelditu da informazioa mugatuta familiaren barruan. Familiakoak 404 00:35:58.511 --> 00:36:04.150 badakite, baina klaro, gero ez badira azaltzen beste leku batzuetan taula pues 405 00:36:04.150 --> 00:36:07.810 bueno horiek ere. Eta Orio inportantzia handikoa izan zen. 406 00:36:08.890 --> 00:36:11.170 Guk ditugu ya nolabait esateko. 407 00:36:12.281 --> 00:36:18.280 Gipuzkoako umeen zerrendatan. Ja ja laister iritsiko gara 4000ra. Osea 408 00:36:18.340 --> 00:36:22.960 dokumentatuta. Eta horiez gain egongo dira beste batzuk, hori dokumentuetan 409 00:36:22.960 --> 00:36:28.250 orain arte azaldu ez direnak. Eta 4000tik gora izango da. Oso oso 410 00:36:28.270 --> 00:36:32.680 inportantea da orduko demografia kontutan izanda 4000 ume Gipuzkoakoa. 411 00:36:37.480 --> 00:36:39.160 Ez, ez, ez, ez ez bezala. 412 00:36:40.450 --> 00:36:40.840 Bizirik. 413 00:36:44.680 --> 00:36:45.250 2 urtetarako 414 00:36:55.031 --> 00:36:59.410 egon behar dira seguru daudela 500etik gora Gipuzkoan. Momentu honetan. 415 00:37:01.180 --> 00:37:03.850 Llueve. Eta moduan esango dizut. 416 00:37:05.050 --> 00:37:09.760 Ez dakit. Nik nahiz eta letretakoa izan eta kalkuluak egiteko ez naiz oso ona. 417 00:37:10.300 --> 00:37:16.570 Baina esaterako, espedizioekin ateratzen zirenak teorías izan behar zituzten. 418 00:37:16.810 --> 00:37:23.380 Será lau edo 5 urtetik gora. Aquí, de 5 a 15 años. Horrek esan nahi du 5 419 00:37:23.410 --> 00:37:30.700 urterekin espedizio batean azaldu zena eta 5 urte 37an zela jaioa En el 32. 420 00:37:32.320 --> 00:37:38.740 Por un pecha un zaharragoa direnak, 14, 15 urte zituztenak son nacidos en el 22 421 00:37:38.740 --> 00:37:44.200 24 Esanen horiek esaterako, hemen azaldu den bat. Guzti guztiak daude en una 422 00:37:44.200 --> 00:37:51.820 franja de edad de 92, 93, 97 años iristen direnak franja horretara. Diré 423 00:37:51.880 --> 00:37:59.980 oso gutxi. Orduan, 4000 horietatik gehiengo bat, nik esango nuke %90 edo 424 00:38:00.100 --> 00:38:02.650 %80ra ia desagertu egin da. 425 00:38:04.450 --> 00:38:06.790 Baina da hori, kalkuluak horrela es claro. 426 00:38:13.330 --> 00:38:16.690 Debagoienan ere bizirik dauden guztiak ezin izan dira joan. Batzuk badaude, 427 00:38:16.720 --> 00:38:19.060 hori da, egoitzetan edo bueno harira, 428 00:38:20.531 --> 00:38:24.640 arazo larriekin eta denak ez daude testigantza emateko moduan. Su oso 429 00:38:24.640 --> 00:38:28.600 gaztea zara eta Kasa tienen bezala, Baina hari oroitzen naiz kontuetan 430 00:38:28.600 --> 00:38:29.620 gabiltzalako taula. 431 00:38:31.480 --> 00:38:36.670 Aspaldidanik ja ez dira ateratzen egunkarietan Led azaltzen ziren bezala. 432 00:38:37.180 --> 00:38:43.420 Gudari del batallón No sé qué emita. Ya han desaparecido. Orain dela gutxi, joan 433 00:38:43.420 --> 00:38:49.840 den urtean esaterako, hil ser Gerardo bujanda, baina 100 urterekin, hori zen 434 00:38:49.930 --> 00:38:55.330 gudari. 17 urterekin Esan zaigun gazteagoak direnak umeak zirenean. 435 00:38:55.360 --> 00:38:59.950 Orduan daude ya franja horretan. Ya de los 90 para ir ya están. 436 00:39:01.840 --> 00:39:07.271 Gero aipatu duzu batzuk oraindik bizi direla erbestean, ezta. Horiek ere 437 00:39:07.270 --> 00:39:10.240 sartuko dira elkarrizketetan. Joango zarete beraiek elkarrizketa horiek 438 00:39:10.240 --> 00:39:10.780 egitera ere. 439 00:39:12.520 --> 00:39:14.350 Zelan, barkatu. Oin. 440 00:39:17.330 --> 00:39:21.640 Jarraitzen dutenak ere elkarrizketatuko dituzue edo itzuli direnak bakarrik. 441 00:39:21.640 --> 00:39:24.370 Hemen elkarrizketa. Ez, ez, ez. Adibidez, 442 00:39:25.750 --> 00:39:31.150 bakoitzak begiratu amena agertzen da, Adibidez, Paquita García Hernández sea 443 00:39:31.330 --> 00:39:37.060 dokumentalean agertzen da eta auzi adibidez, Arrasateko esan 2 urterekin 444 00:39:37.120 --> 00:39:44.290 fan zen fanzineen frantziarrak. Familiako istorioa da. Tremebunda. Bera 445 00:39:44.290 --> 00:39:51.850 bertan, Frantzian, geldiketa da, bertan ezkontzen da eta estatura bueltatu zen 446 00:39:52.170 --> 00:40:00.040 dela orain dela urte batzuk. Eta Gipuzkoara etorri beharrean bera 447 00:40:00.340 --> 00:40:04.751 Bartzelona, Bartzelonako nasak akordioetan. 448 00:40:06.490 --> 00:40:11.081 Villanova Vilanova i la Geltrú bizi da, baina bueno semi eta Bartzelonan dauke 449 00:40:11.080 --> 00:40:17.830 eta. Eta elkarrizketa Bartzelonan egindakoa era bai. Momentu batean, 450 00:40:20.230 --> 00:40:26.620 interesetan bagara badagoela gerrako ume bat, Ez daki nuen. Bueno ba diru haietan 451 00:40:26.620 --> 00:40:30.430 bada joango garen momentu honetan adibidez, 452 00:40:32.531 --> 00:40:39.100 hemen agertzen direnak jada Debagoienean, Arrasate-bergara tan, gero 453 00:40:39.100 --> 00:40:44.321 Viana adibidez, badago zeren nizun bat Vianako erresidentzia batean dagoela, 454 00:40:44.830 --> 00:40:45.730 Salamancan, 455 00:40:46.990 --> 00:40:54.910 Anita eta Bartzelonan Bartzelonan da ze Paquita. Teresa Alonso. Eta bai edo bai 456 00:40:54.910 --> 00:40:56.650 goazela momentu baten. 457 00:40:58.120 --> 00:41:04.540 Claro berezi bat du eta pertsona hori ondo baldin badago buruz zuk esan duzun 458 00:41:04.540 --> 00:41:10.390 acabó batzuk bizirik da, baina agian momentu batean jada ez dute gaitasunik, 459 00:41:11.500 --> 00:41:20.020 bueno ba testigantza koherente bat emateko. Eta orduan bueno ba hor ere bai 460 00:41:20.020 --> 00:41:24.040 iguale hartu egin behar ditugula istorioak eta baina ez duela merezi. 461 00:41:25.390 --> 00:41:31.450 Eta horixe, gero. Klaro, interesgarria da apur bat. Oso polita da ikustea alde 462 00:41:31.450 --> 00:41:35.620 batetik egia da ja adin oso, 463 00:41:37.011 --> 00:41:48.400 oso adin altua daukatela, baina besteek aldetik, batzuk nahiz eta 82, 94, 15, 464 00:41:48.430 --> 00:41:56.440 16. Y dárselas sute errondo. Burut burua daukatela impresionante. Eta bai. 465 00:41:58.330 --> 00:41:59.410 Oso polita da. 466 00:42:01.720 --> 00:42:09.430 Ehuren udako. Ze inportantea den halako gauzak. Osea zelan berpiztu egiten 467 00:42:09.430 --> 00:42:15.280 diela, gustatzen zaiela, zaiela kontatu die. Eta ez da, ez da erraza. Egun 468 00:42:15.281 --> 00:42:15.731 hauetan. 469 00:42:17.080 --> 00:42:23.160 Har este omenaldietan Con Bentetan genuenez ez dela batere erraza guretako 470 00:42:23.200 --> 00:42:31.510 B sosa hija. Kamera baten aurrien pinganillo jarri diozu. Batzuetan urduri 471 00:42:31.511 --> 00:42:34.300 jartzen 10 aurreko egunetik. 472 00:42:35.531 --> 00:42:40.600 Osea ez dela orain ikusten dugu hemen korteak jada ondo in jada ondo pega 473 00:42:40.600 --> 00:42:43.090 aute. Baina ororendako B trago bat da. 474 00:42:49.540 --> 00:42:56.171 Elkarrizketatu dugu. Baina baita ere guk esaten dugunean cerot 16 urte zituztenak 475 00:42:56.170 --> 00:43:01.691 36an kolpe militarra hasi zenean. Gero kontuan izan behar dugu ihesi joandako 476 00:43:01.750 --> 00:43:09.970 asko jaso zirela erbestea. Batzu Santanderren gijonen, Bizkaian, asko 477 00:43:10.031 --> 00:43:15.040 Elorrion, Durangon, hilurren. Horrek gauzak esan diegu, baina baita ere 478 00:43:15.400 --> 00:43:21.400 Frantzian, Katalunian. Eta horrek adibidez azkenengoa azken-aurrekoa 479 00:43:21.400 --> 00:43:28.150 agertu zena. Oñatiar bazen bera, Hecha Donostiakoak eta bera jaio zen Ni 480 00:43:28.150 --> 00:43:36.881 Messe-n. Montpellier ondoen, baina jaio zen 38an eta 38an eta 37an jaiotakoak 481 00:43:37.180 --> 00:43:41.530 Gipuzkoan egongo dira, ez. 101 inguru bai, Segurutik daudela heren bat inguru. 482 00:43:41.830 --> 00:43:48.970 Zergatik. Guk Debagoiena ikusi dugu eta piku daudela, egongo dira. Eta horri 10 483 00:43:49.000 --> 00:43:56.740 gazteenak. Baina egia da 94 urteko bat topatzen duzu eta dago 83 urtekoa baino 484 00:43:56.920 --> 00:44:01.870 hobekiago. Osasunez horrelako gauzak prestatzen dira. Horiek ere sartzen dira 485 00:44:01.870 --> 00:44:03.941 ikerketan. Erbestean jaiotako umeak ere bai. 486 00:44:05.230 --> 00:44:09.850 Gero argitze aldera, ni neure argitze aldera, aipatu duzu mugaz mugagai, 487 00:44:10.031 --> 00:44:16.960 muga-pasa zuten umeak sartu dituzuela. Baina muga zein da Euskal Herriko muga 488 00:44:17.020 --> 00:44:18.970 edo Espainiar Estatukoa. 489 00:44:25.720 --> 00:44:30.491 Santander aipatzen da beste aipatzen da hori. Zubi lana egin zuen zerbait izan 490 00:44:30.490 --> 00:44:36.760 zen, baina akaso 1en bat Santanderren geratu zen edo eta hori ere sartu ote 491 00:44:36.761 --> 00:44:38.920 zenuten galdetzen zen nire 492 00:44:46.031 --> 00:44:50.770 tenía festa dauka. A bueno, eskerrik asko guztioi etortzeagatik eta 493 00:44:51.580 --> 00:44:52.090 hurrengora arte